قوس 25, 1400 11:56 Asia/Kabul
  • تشکیل کمیسیون بررسی شکست آمریکا در جنگ افغانستان
    تشکیل کمیسیون بررسی شکست آمریکا در جنگ افغانستان

کنگره آمریکا به تشکیل کمیسیونی به منظور ارزیابی ناکامی های 20 سال جنگ در افغانستان در پی پیروزی طالبان در این کشور رای مثبت داد.

به گزارش رادیودری، این کمیسیون بخشی از بسته دفاعی سالانه 768 میلیارد دلاری است که پس از آن که هفته گذشته مورد تایید مجلس نمایندگان قرار گرفت، در سنا نیز به تصویب رسید.

پیش بینی می شود جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که ماه اوت در اقدامی جنجالی به منظور پایان دادن به طولانی ترین جنگ این کشور، نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد، این مصوبه را موسوم به "قانون مجوز دفاع ملی" امضا کند.

کمیسیون افغانستان متشکل از 16 عضو خواهد بود که توسط دو حزب اصلی آمریکا منصوب خواهند شد.
این کمیسیون ضرب الاجلی برای انتشار گزارشی اولیه ظرف یک سال پس از نخستین جلسه خود و گزارشی نهایی ظرف سه سال دریافت کرده است.
در این مصوبه آمده است: کمیسیون باید ارزیابی جامعی از جنگ در افغانستان انجام دهد و توصیه هایی ارائه کند که با توجه به درس های راهبردی و تاکتیکی آموخته شده از جمله تاثیر افزایش و کاهش نیروها و ضرب الاجل های تعیین شده، هدایتگر عملیات آینده باشد.
این کمیسیون همچنین آغاز جنگ را به دستور جورج دابلیو بوش رئیس جمهور اسبق و سیاست آمریکا درباره افغانستان پیش از سال 2001 که حملات 11 سپتامبر باعث تهاجم واشنگتن شد، بررسی خواهد کرد.

نظامیان آمریکایی  پس از 20 سال اشغالگری و نابود کردن زیر ساخت های اقتصادی افغانستان در اواخر ماه اوت ناچار از این کشور خارج شدند و گروه طالبان  هم از 15 اوت/24اسد قدرت را در افغانستان بدست گرفت.

شکست آمریکا در جنگ افغانستان

کلیدواژه