افغانستان دومین کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران است
(last modified 1400-09-25T12:59:06+00:00 )
قوس 25, 1400 17:29 Asia/Kabul
  • افغانستان دومین کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران است
    افغانستان دومین کشور خطرناک جهان برای خبرنگاران است

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود مکزیک و افغانستان را خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد.

به گزارش رادیو دری، در این رتبه‌بندی مکزیک و افغانستان به ترتیب با ثبت ۷ و ۶ مورد کشته بدترین کشورهای جهان برای فعالیت خبرنگاران بوده اند.

همچنین کشورهای یمن و هند، هر یک با ثبت ۴ خبرنگار جان باخته به صورت مشترک در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

گزارشگران بدون مرز در ادامه یادآور شده است که ۴۶ روزنامه‌نگار و فعال حرفه‌ای رسانه در سال گذشته میلادی جان خود را از دست داده‌اند و این میزان کمترین آمار ثبت شده در ۲۰ سال گذشته بوده است.

روند نزولی شمار خبرنگاران جان باخته از سال ۲۰۱۶ و به ویژه با تحولاتی که در درگیری‌های منطقه‌ای در سوریه، عراق و یمن صورت گرفت، آغاز شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در مقابل با ابراز تاسف از وضعیت نگران کننده دستگیری‌ها و بازداشت خبرنگاران در سال ۲۰۲۱ به ۴۸۸ مورد بازداشت خبرنگار در جهان اشاره و تاکید کرده است: «از زمان انتشار نخستین گزارش سالانه در سال ۱۹۹۵ تاکنون هرگز شمار دستگیری خبرنگاران تا این حد بالا نبوده است.»

گزارشگران بدون مرز می‌افزاید: «این افزایش استثنایی و کم‌نظی ربیشتر حاصل اقداماتی است که در سه کشور میانمار، بلاروس و چین صورت گرفته است.»

براز نگرانی از ادامه خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان

 

کلیدواژه