قوس 28, 1400 22:00 Asia/Kabul
  • پایان نشست سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغاستان در پاکستان
    پایان نشست سازمان همکاری اسلامی با محوریت افغاستان در پاکستان

هفدهمین نشست فوق العاده وزرای خارجه و نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  با محوریت تحولات افغانستان به میزبانی پاکستان در اسلام آباد پایتخت این کشور برگزار شد .

به گزارش رادیو دری،  در این نشست که روز ( یک شنبه ) برگزار شد ، نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی با برجسته سازی بحران اقتصادی و انسانی در افغانستان بر ضرورت توجه گسترده جامعه جهانی به مشکلات این کشور تاکید کردند.

« عمران خان » نخست وزیر پاکستان در این نشست با توجه به اینکه 75 درصد از بودجه افغانستان از کمک های بین اللملی تامین می شد، گفت : توقف این کمک ها و مسدود کردن این دارایی های این کشور از طرف آمریکا،  افغانستان را در آستانه فروپاشی قرار داده است .

« عمران خان » با انتقاد از رویکرد نامناسب آمریکا در قبال تحولات افغانستان، خطاب به واشنگتن هشدار داد، هرج و مرج در افغانستان به نفع هیچ طرفی نیست و تبعات تشدید نابسامانی در این کشور تنها محدود به ایران و پاکستان نخواهد بود.

« عمران خان » نخست وزیر پاکستان همچنین ،اقدام فوری جامعه جهانی را برای کمک به مردم افغانستان خواستار شد.

در همین حال  «حسین امیرعبداللهیان » وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران  در این نشست  گفت :  ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است .

وزیر امور خارجه  ایران افزود ،جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته میزبان میلیونها مهاجر و آواره افغان بوده است و این مهاجران و آوارگان، حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده‌اند.

امیر عبداللهیان تاکید کرد: حمایت از ملت افغاستان باید در اولویت جامعه جهانی قرار گیرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در حاشیه این نشست با «عمران خان » نخست وزیر پاکستان  دیدار و در زمینه موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه گفتگو کرد.

امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان در افغانستان نیز ،این نشست را فرصتی برای بررسی مشکلات و تلاش برای حل دغدغه‌های مردم افغانستان عنوان کرد.

« شاه محمود قریشی » وزیر امور خارجه پاکستان هم در پایان نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی  گفت: کمک نکردن به ملت افغانستان فاجعه آمیز خواهد بود و این کمک مسئولیت مشترک همه کشورهاست.

قریشی با اشاره به اینکه درباره وجود بحران انسانی در افغانستان توافق نظر وجود دارد افزود،  پیامد‌های این بحران به کشور‌های همسایه گسترش خواهد یافت.

ایجاد صندوق مالی بشردوستانه برای افغانستان

کلیدواژه