قوس 29, 1400 15:55 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به اظهارات نخست وزیر پاکستان
    واکنش طالبان به اظهارات نخست وزیر پاکستان

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در واکنش به اظهارات کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان که سخنان عمران خان را توهین آمیزخوانده بود، در میدان هوایی کابل گفت: این سخنان توهین آمیز نبوده بلکه هرکس حق دارد که دیدگاه های شخصی خود را ابراز نماید.

به گزارش رادیودری، امیرخان متقی، در واکنش به اظهارات عمران خان درباره تهدید داعش از افغانستان می‌گوید که به هیچ کسی اجازه داده نمی‌شود که از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر استفاده کند.

او بیان کرد از خاک افغانستان تهدیدی در برابر دیگران متوجه نیست، اما که اگر منظور عمران خان این بوده است که یک حکومت ضعیف در افغانستان نمی‌تواند تهدیدات را از بین ببرد، این یک مسئله جداست و ما امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد.

سرپرست وزارت خارجه طالبان می‌گوید که آنان در نشست سازمان همکاری اسلامی در پاکستان، خواهان ایجاد یک صندوق وجهی شدند و این خواست شان از سوی اعضای این سازمان پذیرفته شد و صندوق وجهی ایجاد شده است.

قابل ذکر است که نخست وزیر پاکستان روز گذشته در نشست سازمان همکاری اسلامی بیان کرده بود که که گروه داعش اکنون از افغانستان در پاکستان حملات انجام می‌دهد و اگر حکومت طالبان تقویت نشود توانایی مبارزه با آن را نخواهد داشت.

نخست وزیر پاکستان روز گذشته در عمران خان در سخنرانی در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی که به میزبانی پاکستان برگزار شده بود، از جامعهٔ بین المللی و ایالات متحده خواست تا در خصوص حقوق بشر و حقوق زنان حساسیت‌های فرهنگی در افغانستان را در نظر بگیرند.

او بیان کرد که اکثریت طالبان پشتون هستند و در روستاهای پشتون نشین خانواده‌ها حاضر نیستند، حتا در مقابل امتیازات دختران شان را به مکتب روان کنند.

عمران خان افزود: "فرهنگ شهرها با فرهنگ روستاها تفاوت دارند. فرهنگ کابل همیشه متفاوت‌تر از فرهنگ ساحات روستایی بوده است. به همین روال فرهنگ شهر پشاور کاملا متفاوت از ساحات نزدیک به مرز افغانستان است."

توصیه حامد کرزی به عمران خان

کلیدواژه