قوس 30, 1400 14:14 Asia/Kabul
  • چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره افغانستان را وتو کرد
    چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره افغانستان را وتو کرد

چین با حمایت روسیه،قطعنامه پیشنهادی امریکا درباره افغانستان را وتو کرد.این قطعنامه کمک‌های بشردوستانه را از تحریم‌های اقتصادی به افغانستان زیر تسلط طالبان، استثنا قرار می‌داد.

به گزارش رادیو دری، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که چین خواهان حذف یک پاراگراف از قطع‌نامه است که به کمیته تحریم‌های مسئول افغانستان اجازه‌ می‌دهد «معافیت‌هایی از توقیف دارایی‌ها» را در صورتی که «چنین چشم‌پوشی برای تسهیل کمک‌های بیش‌تر به افغانستان ضروری است»، ارایه کند.

همچنین یک دیپلمات دیگر به خبرگزاری فرانسه تأیید کرده است که چین «در اصل با تحریم‌ها مخالف است و این کشور مخالف مکانیسم معافیت موردی است.»

ژانگ جون؛ سفیر چین در سازمان ملل، روز گذشته در توییتی گفت: «کمک‌های بشردوستانه و کمک‌های حیاتی باید بدون هیچ مانعی به مردم افغانستان برسد.» او تصریح کرده است که شرایط یا محدودیت‌های ایجاد شده قابل قبول نیست.

از سویی هم یک منبع به خبرگزاری فرانسه گفته است که در حال حاضر هیچ معافیت بشردوستانه از رژیم تحریم‌ها وجود ندارد که در سال ۲۰۱۵ بر طالبان تحمیل شده است و برای امدادگران «انجام معاملات مالی با وزارت‌خانه‌هایی که در راس آن‌ها افراد تحت تحریم هستند، تحریم‌ها را نقض می‌کند.»

این در حالی است که امریکا امیدوار بود روز دوشنبه پیش‌نویسش توسط ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت تصویب شود تا آن‌ها بتوانند آن را امروز سه‌شنبه، ۳۰ قوس، به رای‌گیری بگذارند.

ایالات متحده با کنار گذاشتن پاراگراف مورد مناقشه در مورد معافیت‌های موردی، پیش‌نویس جدیدی را اواخر روز دوشنبه، ۲۹ قوس، ارایه کرد. در این پیش‌نویس آمده بود که برای مدت یک سال، کمک‌های بشردوستانه ناقض تحریم‌های افغانستان تلقی نمی‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مارتین گریفیتس، رییس امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، نوشته است: «نیاز به نقدینگی و تثبیت سیستم بانکی در حال حاضر ضروری است – نه‌تنها برای نجات جان مردم افغانستان، بلکه برای فعال کردن سازمان‌های بشردوستانه برای پاسخگویی.»

وزیر فرهنگ طالبان: توقیف دارایی های افغانستان بیشترین ضرر را به مردم می‌رساند

کلیدواژه