جدی 05, 1400 12:11 Asia/Kabul
  • استانکزی: آمریکایی ها در تاریکی شب از افغانستان گریختند
    استانکزی: آمریکایی ها در تاریکی شب از افغانستان گریختند

معاون سیاسی وزارت امور خارجه حکومت طالبان درهمایشی در کابل گفت نیروهای امریکایی با استفاده از تاریکی شب از افغانستان فرار کردند.

به گزارش رادیو دری؛  شیرمحمد عباس استانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه طالبان امروز (یکشنبه) در مراسم همبستگی ملی و حمایت ملت از حکومت اسلامی طالبان که با حضور مجمع علمای تشیع و متنفذان در کابل برگزار شد گفت که امروز افغانستان در آزادی و استقلال کامل به سر می برد و یکی از چالش‌های کنونی این است که چگونه با جامعه‌  جهانی تعامل کنیم.

او تاکید کرد: از ایالات متحده می‌خواهیم که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند و به افغان‌ها اجازه دهد کشور خود را بسازند.

استانکزی گفت: «برخی‌ کشورهای غربی از به دار آویختن چند آدم ربا در هرات انتقاد و اعلام کردند که در صورت ادامه‌ این کار شما را به رسمیت نمی‌شناسیم،اما ما  قانون خود را عملی می‌کنیم.»

این مقام ارشد حکومت طالبان اظهار کرد: در تاریخ این اولین‌بار است یک کشور چندین کشور جهان را شکست نظامی می‌دهد و نخستین‌بار در 40 سال اخیر در افغانستان در 4 ماه گذشته افغان‌ها به شیوه ای مستقل تصمیم  گرفته اند.

استانکزی از همسایگان افغانستان نیز خواست که به کشورش کمک کنند و مرزهای خود را به روی تردد افغان‌ها باز بگذارند و صدور ویزا را تسهیل کنند.

وی افزود: هم اکنون  روزانه از نیمروز صدها تن به صورت غیرقانونی به ایران می‌روند و بیشتر آنان در نیمه راه جان‌شان را از دست می‌دهند و به ایران نمی‌رسند.

 معین سیاسی وزارت امور خارجه طالبان همچنین اضافه  کرد که با وجود اوضاع بد اقتصادی، نیروهای امنیتی از کشور دفاع می کنند تا امنیت را برقرار کنند.

استانکزی: زمینه بازگشت مهاجران به افغانستان فراهم است

کلیدواژه