جدی 06, 1400 20:33 Asia/Kabul
  • شهید سلیمانی تاثیر مهمی در تحولات دو دهه اخیر افغانستان داشته است
    شهید سلیمانی تاثیر مهمی در تحولات دو دهه اخیر افغانستان داشته است

رئیس موسسه تبیان افغانستان گفت: شهید سلیمانی چه در دوران مقاومت و چه پس از حضور آمریکا نقش بسیار مهمی در تحولات افغانستان داشته است.

به گزارش رادیودری، سید عیسی حسینی مزاری در نشست «نقش بی بدیل سردار شهید سلیمانی در عرصه تحولات افغانستان»، شهید سردار سلیمانی را الگوی واقعی یک مسلمان و نمونه تربیت شدگان انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: حاج قاسم در همه عرصه‌های اخلاق، عقاید و عبادت، مجاهدی کم‌نظیر و عنصری خدایی بود که برای مجاهدان افغانستان الهام بخش شد.

عضو مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: کسانی هم که از دور با سردار سلیمانی ارتباط داشتند تحت تاثیر تفکر و منش جهادی وی قرار داشتند و اندیشه و مکتب شهید سلیمانی برای همه مبارزان یمنی، عراقی، سوری و افغان الهام بخش بوده است.

حسینی مزاری ادامه داد: سردار سلیمانی از ابتدای مبارزات مردم افغانستان کنار مجاهدین از جمله احمد شاه مسعود و استاد ربانی قرار داشت و به نظر من حتی عقب‌نشینی دولت مجاهدین به سمت پنجشیر با هماهنگی سردار سلیمانی انجام شد و اگر حضور شهید سلیمانی در پنجشیر و کمک‌های مستشاری وی نبود، مقاومت پنجشیر پیروز نمی‌شد.

وی با اشاره به حمایت‌های مستمر سردار سلیمانی از مردم افغانستان افزود: خدمت‌رسانی سردار سلیمانی به مردم افغانستان، حتی زمانی که دولت‌های دست نشانده آمریکا در آنجا حضور داشتند، تا زمان شهادت وی ادامه داشت.

حسینی مزاری، آگاهی بخشی به مردم در کنار حل مشکلات اقتصادی و امنیتی را اولویت‌های کنونی افغانستان ارزیابی کرد و گفت: داعش و برخی گروه‌های تروریستی باوجود حمایت آمریکا، کوچکتر از اراده مردم افغانستان هستند و نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه وضعیت امنیتی الان نسبت به گذشته بهتر شده است، افزود: طالبان واقعیت موجود افغانستان است و باید ضمن تعامل با این گروه، برای بهبود اوضاع، مطالبه‌گری از آنها را ادامه دهیم.

عیسی مزاری از همه گروه‌های مسلح در افغانستان خواست تا اسلحه را زمین بگذارند و با تعامل با طالبان برای ثبات و صلح افغانستان و بهبود اوضاع مردم تلاش کنند.

واکاوی نقش شهید سردار سلیمانی در مسأله افغانستان

کلیدواژه