جدی 08, 1400 13:45 Asia/Kabul
  • طالبان اولین بودجه را پس از تسلط بر کابل تدوین کرد
    طالبان اولین بودجه را پس از تسلط بر کابل تدوین کرد

وزارت دارایی افغانستان اعلام کرد که پیش نویس بودجه سال آینده را آماده کرده و برای تایید به شورای وزیران دولت موقت طالبان خواهد فرستاد.

به گزارش رادیودری، احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت دارایی افغانستان گفته که این بودجه متکی بر درآمد داخلی تنظیم شده و به کمک خارجی وابسته نخواهد بود.

حقمل ابراز امیدواری کرده که شورای وزیران این پیش نویس بودجه را تا آخر ماه جاری شمسی تایید خواهد کرد و آن را برای تطبیق به نهادهای مربوطه خواهد فرستاد.

او افزود: پیش نویس بودجه در وزارت آماده است و کار آن نیز تمام شده است.

حقمل گفته است که این نخستین بودجه در ۲۰ سال گذشته است که متکی به کمک‌های خارجی نیست و بر براساس درآمد داخلی آماده شده است. 

سخنگوی وزارت دارایی تاکید کرده که برای تامین بودجه عملیاتی که از درآمد داخلی تامین می‌شود، مشکلی وجود ندارد، اما در مورد بودجه عمرانی مشکلاتی وجود دارد..

وزارت دارایی تصریح کرد که اگر درآمد داخلی افزایش یابد، پروژه‌های انکشافی بیشتر در این بودجه افزوده خواهد شد.

سخنگوی وزارت دارایی گفت: ما در باره بودجه عملیاتی مشکل نداریم، زیر از درآمد داخلی آماده شده است. ما همچنان پروژه‌های عمرانی را در نظر گرفتیم که نسبت به سال گذشته کمتر است، اگر درآمد ما زیاد شد، ما پروژه‌های دیگر را نیز شامل خواهیم کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که بودجه تنها مصارف وزارتخانه‌ها نیست، بلکه پروژهای عمرانی و خدمات برای مردم باید در نظر گرفته شود.

این درحالی است که بودجه ملی افغانستان در سال‌ها گذشته ۴،۵ میلیارد افغانی تخمین زده شده است که ۴۰ درصد آن به پروژه‌ها عمرانی اختصاص داده شده بود.

طالبان: برای نخستین بار بودجه سال مالی بدون کمک کشورهای خارجی آماده شده است

کلیدواژه