جدی 09, 1400 12:06 Asia/Kabul
  • درخواست یونسکو برای  پایان تبعیض در نظام آموزشی افغانستان
    درخواست یونسکو برای پایان تبعیض در نظام آموزشی افغانستان

یونسکو با تاکید بر اینکه نظام آموزشی افغانستان در کنار نرخ پایین سواد از مشکل تبعیض جنسیتی رنج می‌برد از طالبان خواسته است تا به تبعیض پایان دهند.

به گزارش رادیو دری ، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)  روز چهارشنبه،  با انتشار گزارش خود گفته‌است که حکومت باید زمینه‌های بازدارنده توسعه پایدار در زمینه آموزش در افغانستان را بردارد و به تعهدات خود در زمینه حق تحصیل و آموزش بدون تبعیض عمل کند.

بر اساس گزارش یونسکو، حدود نیمی از کودکان واجد شرایط در افغانستان در مکاتب ثبت نام نکرده‌اند و میزان یادگیری در مکاتب نیز به پایین‌ترین سطح خود رسیده‌است.

یونسکو با اشاره به وابستگی افغانستان به کمک‌های خارجی در زمینه حفظ و بقای نظام آموزشی گفته‌است که افغانستان با کمبود بودجه دوامدار و معلمان واجد شرایط روبه‌رو است که این‌گونه از دید این سازمان نیاز است سرمایه‌گذاری بیش‌تری در این زمینه صورت بگیرد.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، محدودیت‌های جدیدی در عرصه آموزش و تحصیل دختران به وجود آمده‌است و دختران دوره متوسطه و لیسه به دلیل این محدودیت‌ها از مکتب محروم شده‌اند.

نگرانی یونسکو از وضعیت آموزش و تحصیل در افغانستان

کلیدواژه