جدی 11, 1400 09:05 Asia/Kabul
  • بحرانی تر شدن اوضاع افغانستان با شروع فصل سرما
    بحرانی تر شدن اوضاع افغانستان با شروع فصل سرما

یک مقام ارشد بین‌المللی با بیان اینکه افغانستان تحت تاثیر بحران‌های متعددی قرار گرفته است می گوید: خشکسالی، فروپاشی اقتصادی و آوارگی از عواملی هستند که مردم این کشور را به "گرسنگی فاجعه آمیزی" سوق می‌دهد.

به گزارش رادیو دری، الکساندر متئو، مدیر منطقه ای آسیا-اقیانوسیه برای فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، هشدار داد که شروع زمستان تنها درد افغانها را افزایش می دهد و میلیونها نفر  را به فاجعه نزدیکتر میکند.
وی در پایان سفرش به افغانستان، در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس گفت: در حال حاضر، دسترسی به سیستم گرمایشی و غذا در افغانستان بیش از پیش سختتر شده است. اگر شخصی بیمار شود، به احتمال زیاد در دسترسی به مراقبتهای بهداشتی با مشکل مواجه خواهد شد.
متئو افزود: برای افرادی که  پیش ازاین در شرایط "آسیبپذیر" بودند، موقعیت "آسیبپذیرتر" می شود و افرادی که در حال حاضر در "شرایط بحرانی" هستند، وضعیت ممکن است "مرگبار" شود.
پس از آنکه طالبان در ۱۵ اوت / 24 اسد، افغانستان را تصرف کرد، وضعیت اقتصادی این کشور متزلزل شد.
تحریمها علیه طالبان، صدها میلیون دلار از منابع مالی بین المللی را که دولت بر آن تکیه می کرد، قطع کرده است.

میلیاردها دلار از دارایی افغانستان در خارج از کشور مسدود شده و ارتباط سیستم بانکی افغانستان تا حد زیادی با جهان قطع شده است. در نتیجه، دولت تا حد زیادی قادر به پرداخت حقوق مردم نیست و بدین ترتیب اقتصاد این کشور از بین رفته است.

افزایش نگرانی های جهانی از اوضاع آوارگان افغان در آستانه فصل سرما

کلیدواژه