جدی 11, 1400 19:35 Asia/Kabul
  • سفیر ایران در کابل: حاکمیت مردم در افغانستان ایده شهید سلیمانی بود
    سفیر ایران در کابل: حاکمیت مردم در افغانستان ایده شهید سلیمانی بود

سفیر ایران در کابل با یادآوری نقش برجسته سردار شهید قاسم سلیمانی در دوران جهاد افغانستان گفت:این که مردم، نظام حکومتی را با مشارکت همگانی بر مبنای اعتقادات، رسوم و فرهنگ خود ایجاد کنند ایده سردار سلیمانی بود که همچنان در افغانستان باقی مانده است.

به گزارش رادیو دری؛ "بهادر امینیان " سفیر جمهوری اسلامی  ایران در افغانستان در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سرافراز اسلام شهید قاسم سلیمانی در گفتگو با خبرنگاران گفت: سردار قاسم سلیمانی پرچمدار مقابله با جریان های تروریستی، اشغال و حضور بیگانگان  بود که  امروز شاهد به نتیجه رسیدن تلاش های وی هستیم.

امینیان افزود: سردار سلیمانی همواره به دنبال این بود که مردم منطقه بر مبنای داشته های بومی و به خصوص اعتقادات خودشان بتوانند حکومتشان را در دست بگیرند  و این موضوع را در تمام منطقه دنبال می کرد و در خیلی جاها به پیشرفت های خوبی نیز رسید.

سفیر جمهوری اسلامی  ایران در افغانستان اظهار کرد: مانع عمده ای که تاکنون در افغانستان جلو این کار را می گرفت آمریکا بود که با خروج آنها یک قدم به پیش رفتیم، ولی هنوز باید تلاش شود تا حکومتی با مشارکت همه مردم در این کشور مستقر شود.

امینیان درباره روابط جمهوری اسلامی ایران با حکومت طالبان افزود: افغانستان 940 کیلومتر مرز با ایران دارد، میلیون ها نفر از اتباع افغانستان در ایران زندگی می‌کنند و روزانه هزاران نفر از اتباع افغان که تحت فشار شرایط سخت و ناگوار اقتصادی هستند به سمت ایران می روند، از سوی دیگر گروههای تروریستی مانند داعش خطری جدی برای ما و حکومت نوپای افغانستان هستند که ممکن است از این فرصت ها استفاده کنند، به همین دلیل سعی کردیم با مقامات فعلی افغانستان ارتباط داشته باشیم و به آنها کمک کنیم که یک دولت فراگیر ایجاد کنند.

وی تاکید کرد: طالبان اگر می خواهد در افغانستان ثبات ایجاد شود راهی جز تشکیل دولت فراگیر ندارد، زیرا وضعیت افغانستان اینگونه نیست که یک قوم یا یک گروه بتوانند بر این کشور حاکم باشد، بلکه تنها راه ثبات و پیشرفت این کشور این است که همه اقوام و گروه ها خودشان را در حکومت دخیل بدانند، از سوی دیگر هیچ قدرت و حکومتی از راه گلوله، توپ و تفنگ نمی تواند در یک کشور پیشرفت و ثبات به وجود بیاورد و باید در درجه اول با مردم خود ارتباط برقرار کند و بر پایه همکاری های مردمی به نتیجه برسد و تلاش ما نیز در همین مسیر است.

سفیر ایران در کابل  با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه دولت ها می آیند و می روند و این مردم هستند که ثابت هستند و باید با مردم ارتباط داشته باشیم افزود:  اینکه فعلاً مردم افغانستان در شرایط سختی هستند نتیجه سیاست های غلط امریکاست، آمریکایی ها که خودشان عامل شرایط کنونی هستند مردم را نیز تحریم کردند و از این سلاح همیشه علیه ملت ها استفاده می کنند، همچنان که پشتوانه پولی افغانستان را بلوکه کرده اند.

وی اضافه کرد: از این رو تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد در ارتباط با حکومت طالبان دردهای مردم را کم کنیم و از طریق همکاری هایی که انجام می دهیم هم مرزها امن بماند و هم مردم آرام باشند؛ بر همین اساس مرزهای خود را به روی اتباع افغانستان باز نگاه داشتیم تا فشار بر مردم این کشور کمتر شود و همزمان به افغانستان کمک های اقتصادی  نیز می کنیم.

گسترش روابط ایران و افغانستان/ ایران نگران بی ثباتی در افغانستان

کاظمی قمی: سیاست دولت ایران حمایت از مردم افغانستان است

کلیدواژه