جدی 16, 1400 18:37 Asia/Kabul
  • احتمال واگذاری معادن بزرگ افغانستان قوت گرفت
    احتمال واگذاری معادن بزرگ افغانستان قوت گرفت

دولت طالبان موضوع واگذاری معادن بزرگ این کشور را به بخش خصوصی یا طرف خارجی بررسی می کند.

به گزارش رادیو دری، انعام الله سمنگانی معاون سخنگوی حکومت طالبان امروز (پنجشنبه) در توییترش نوشت: کابینه این کشور به ریاست مولوی عبدالسلام حنفی چگونگی واگذاری چند معدن بزرگ را در ولایت بدخشان و میدان وردک به بخش خصوصی یا طرف خارجی بررسی می کند.

این در حالی است که در چهار ماه گذشته و از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، سرمایه گذارانی از کشورهای روسیه، چین، ترکیه و برخی از کشورهای عربی علاقمندی شان به سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان را اعلام کرده اند.

هفته گذشته منابع محلی در ولایت تخار از استخراج معادن طلای این ولایت با کمک مهندسان چینی خبر دادند.

با این حال مولوی محمد یونس رییس معادن تخار با تایید این خبر مدعی شد: هنوز مجوز استخراج به چینی ها داده نشده است.

مهمترین معدن طلای ولایت تخار در منطقه "نور آبه" ولسوالی (شهرستان) چاه آب قرار دارد.

مهندسان معدن چین در حالی به تخار رفته اند که پیش از این  خبری در رسانه های کشور منتشر شده بود مبنی بر اینکه چین به معادن افغانستان چشم دوخته است و هیاتی بزرگ از صنعتگران چینی برای ارزیابی منابع معدنی به افغانستان سفر کرده است.

چین پس از تحولات اخیر بارها از بهبود روابط خود با طالبان خبر داده و تاکید کرده است که در بهبود اقتصاد افغانستان، طالبان را یاری می کند.

پیش از این مطبوعات چین و افغانستان اذعان کرده بودند که شرکت‌های معدنی چینی به دنبال ذخایر لیتیم ، مس و طلای افغانستان هستند.

به همین دلیل گروهی از نمایندگان صنعت معدن چین در هفته‌های اخیر به افغانستان سفر کرده‌اند. 

همچنین در هفته‌های اخیر چین با طالبان در مورد کار در معادن مس "عینک" در جنوب شرقی کابل که از بزرگترین ذخایر مس جهان است و قبلا به یک شرکت دولتی چینی واگذار شده‌بود گفتگو کرده‌است.

به گفته افراد آگاه، حداقل یک گروه بخش خصوصی چین نیز برای تحقیق در مورد دسترسی به مواد معدنی دیگر به ولایت ننگرهار و لغمان در شرق افغانستان سفر کرده اند.

 نقش مثبت و منفی چین دراستخراج معادن افغانستان

اعلام آمادگی طالبان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در معادن لیتیوم افغانستان

 

کلیدواژه