جدی 19, 1400 13:32 Asia/Kabul
  • بازتاب گسترده بازداشت یک استاد دانشگاه در کابل
    بازتاب گسترده بازداشت یک استاد دانشگاه در کابل

بازداشت یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان بازتاب گسترده ای در این کشور داشته است .

به گزارش رادیو دری، « ذبیح الله مجاهد » سخنگوی دولت موقت طالبان در افغانستان در پیامی علت بازداشت « فیض الله جلال » استاد دانشکده حقوق دانشگاه کابل و کارشناس مسایل سیاسی را اقدامات تحریک آمیز وی علیه دولت  طالبان اعلام کرد و گفت : وی به برای پاسخگویی درباره اظهاراتش دررسانه های اجتماعی ‎بازداشت شده است .

بازداشت فیض الله جلال بازتاب گسترده ای داشته است ، سازمان عفو بین الملل بازداشت این کارشناس مسایل سیاسی را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بدون قید وشرط وی شده است .

 رسانه های افغانستان نیز بازداشت استاد جلال را مصداق محدودیت آزادی بیان در این کشور دانست و خواستار پاسخگویی طالبان در این زمینه شد ، فدراسیون روزنامه نکگاران افغانستان همچنین بر آزادی فوری استاد جلال تاکید کرده است .

حنیف اتمر وزیرخارجه سابق افغانستان هم در پیامی در واکنش به بازداشت این کارشناس مسایل سیاسی اعلام کرد : سلب آزادی استاد جلال غیرقانونی و مردود است و نمی تواند باعث ایجاد اعتماد شود.

همچنین کاربران شبکه های اجتماعی نیز کارزاری را برای آزادی فیض الله جلال از بازداشت طالبان به راه انداخته اند.

خانواده فیض الله جلال هم از سازمان های حقوق بشری بین المللی خواسته است برای آزادی وی تلاش کنند،اعضای خانواده فیض الله جلال گفته اند صفحات منتسب به استاد جلال در شبکه های اجتماعی جعلی و متعلق به خودش نبوده است.

 بازداشت فیض الله جلال درحالی صورت گرفت که وی حدود دوماه پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی با حضور « نعیم وردک » سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، وی را « گوساله» خطاب کرد و از مجری برنامه خواست در آینده وی را به همراه اعضای طالبان درمیز گفتگو دعوت نکند، فیض الله جلال دراین برنامه نیز از طالبان انتقاد کرد و از آنها خواست خود را اصلاح کنند.

ذبیح الله مجاهد بازداشت فیض الله جلال را تایید کرد

 

کلیدواژه