جدی 20, 1400 13:30 Asia/Kabul
  • سخنگوی وزارت خارجه ایران: با شناسایی طالبان هنوز فاصله داریم
    سخنگوی وزارت خارجه ایران: با شناسایی طالبان هنوز فاصله داریم

سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره شناسایی طالبان گفت: ما امروز در آن نقطه قرار نداریم مولفه‌ها و مشخصه‌هایی که می‌تواند به دولت جدید در افغانستان بینجامد در این ملاقات و دیدارهای قبلی گفته شده و هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را کسب کند.

به گزارش رادیو دری،«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران  در مورد سفر هیات طالبان در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و اینکه آیا ایران طالبان را به رسمیت می شناسد، بیان کرد: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ ایران است و در  شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزهای آمریکا به افغانستان شاهد آن هستیم که ۸۰ درصد مردم این کشور زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو ...  دغدغه ایران بوده است و سفر هیأت افغانستان به تهران در چارچوب این دغدغه بوده است .

وی گفت : تلاش شد در این گفت و گو ها با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در بازارچه‌های مرزی، مراودات پولی و مالی و تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. 

خطیب زاده خاطرنشان کرد: مشخصه‌های  دولت فراگیر در افغانستان باید به گونه‌ای باشد که در مسیر آینده با ثبات و همراه با صلح این کشور باشد و ایران در چارچوب سیاست حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمام تلاش خود را خواهد کرد که آینده افغانستان متفاوت از امروز باشد.

خبرنگاری با بیان این‌ که روز گذشته خبری منتشر شد که اسماعیل خان و احمد مسعود با امیرخان متقی دیدار کرده‌اند و درباره صحت این خبر سؤال کرد که خطیب‌زاده بیان کرد: ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و در این سفر هم ایران میزبان این گفت‌وگوها بوده و گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران انجام شده و امیدواریم نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد.

وی درباره سرنوشت مردم پنجشیر در گفت‌وگوهای انجام شده با مقامات طالبان نیز بیان کرد: نگاه ایران به وضعیت مردم افغانستان نگاه کاملا شمول گراست و فارغ از منطقه و قومیت بوده است و این‌که تمام اقوام در افغانستان صدایشان شنیده شود.

 امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان شام روز شنبه (18 جدی/ دی) در راس هیاتی به تهران سفر کرد. 

متقی دیروز یکشنبه با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار کرد.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که در این دیدار پیرامون مسائل اقتصادی دوجانبه و مسائل امنیتی گفتگوهای مثبت و سازنده ای انجام شده است.

 

طالبان: مذاکرات امیر خان متقی با وزیر امور خارجه ایران سازنده و مثبت بود

کلیدواژه