جدی 21, 1400 19:23 Asia/Kabul
  • طالبان خواستار بازگرداندن بالگردهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان شد
    طالبان خواستار بازگرداندن بالگردهای افغانستان از تاجیکستان و ازبکستان شد

سرپرست وزارت دفاع طالبان از تاجیکستان و ازبکستان خواست هواپیماها و بالگردهایی را که اواسط ماه اوت ۲۰۲۱ (ماه اسد) از افغانستان به این کشورها وارد شده اند را به افغانستان بازگردانند.

به گزارش رادیودری، وزارت دفاع حکومت طالبان گفته است که مولوی محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع ملی حکومت طالبان با حضور در مانور و نمایش پرواز بالگردهای نیروهای هوایی از برگشت دوباره تعدادی از خلبانان و مهندسان تخنیکی قوای هوایی قدردانی کرد.

سرپرست وزارت دفاع طالبان همچنین خطاب به کشورهایی که بالگردهای افغانستان را در خاک خود نگه داشته اند، گفت: ما از این کشورها می خواهیم زمینه برگشت هواپیماهای قوای‌ هوایی را به افغانستان فراهم سازند.

رسانه های افغانستان از وجود بیش از ۴۰ بالگرد این کشور در  تاجیکستان و ازبکستان خبر  می  دهند.

ملامحمد یعقوب همچنین خاطرنشان کرد، اکنون که جنگ در کشور ختم شده است، باید تمام مردم برای حفظ امنیت با هم کار کنند. 

این در حالی است که رسانه ها پیش از این، به نقل از لطیف الله حکیمی، مدیرکل کمیسیونی که میادین هوایی افغانستان را تحت کنترل دارد، گزارش داده بود که دولت سابق افغانستان ۱۶۴ هواپیما در اختیار داشت که ۸۱ مورد آن هنوز در کشور است.

براساس اعلام مقام های طالبان، از مجموع ۸۱ هواپیمای نظامی، در حال حاضر تنها ۴۱ هواپیما فعال هستند.

حکیمی تاکید کرد که مقام های سابق افغانستان و نظامیان این کشور ده ها هواپیما را به تاجیکستان، ازبکستان، امارات متحده عربی و امریکا منتقل کرده اند  طالبان بارها تلاش برای بازپس گیری این هواپیماها را آغاز کرده است.

بیش از نیمی از هواپیماهای نظامی افغانستان در جریان فروپاشی دولت سابق در اواسط ماه اگست ۲۰۲۱، به خارج از کشور منتقل شدند.

 

درخواست ازبکستان و تاجیکستان از آمریکا برای نگهداری هواپیماهای افغانستان

کلیدواژه