جدی 24, 1400 11:19 Asia/Kabul
  • دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی ذخایر ارزی افغانستان شد
    دبیرکل سازمان ملل خواستار آزادی ذخایر ارزی افغانستان شد

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه میلیون‌ها افغان در آستانه مرگ قرار دارند، خواستار حمایت جامعه جهانی از برنامه 5 میلیارد دلاری این سازمان شد.

 به گزارش رادیو دری، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که میلیون‌ها افغان در آستانه مرگ قرار دارند. او از جامعه جهانی خواست تا از برنامه کمک‌های بشردوستانه ۵ میلیارد دلاری این سازمان حمایت کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز گذشته (پنج‌شنبه) به خبرنگاران گفت که انسداد دارایی‌های افغانستان پیامدهای مرگ‌بار برای مردم افغانستان دارد.

وی پیشنهاد کرد که قوانین و شرایطی که از مصرف پول برای نجات جان مردم و اقتصاد افغانستان جلوگیری می‌کند باید در این شرایط اضطراری به حالت تعلیق درآید.

دبیر کل سازمان ملل متحد در این نشست خبری از وضعیت افغانستان به عنوان «کابوس آشکار» یاد کرد و گفت که برای کمک به مردم با زمان رقابت می‌کند.

به گفته وی، نیمی از جمعیت افغانستان در حال حاضر به کمک‌های نجات زندگی وابسته هستند.

او هشدار داد که این وضعیت، بدون تلاش هماهنگ‌تر جامعه بین‌المللی، به این معنا است که تقریباً هر مرد، زن و کودک در افغانستان می‌تواند با فقر حاد مواجه شود.

گوترش گفت که سال گذشته، سازمان ملل متحد به ۱۸ میلیون نفر در سراسر کشور کمک کردند که ۶۰ درصد بیش‌تر از سال قبل است.

وی تأکید کرد که عملیات بشردوستانه به شدت نیازمند پول بیش‌تر و انعطاف بیش‌تر است.

دبیر کل سازمان ملل گفت که کمک‌های مالی بین‌المللی باید برای پرداخت حقوق کارمندان بخش دولتی و کمک به موسسات افغانستان در ارائه مراقبت‌های درمانی، آموزشی و سایر خدمات حیاتی مجاز باشد.

او افزود: «به نوبه خود، سازمان ملل متحد اقداماتی را برای تزریق نقدینگی به اقتصاد (افغانستان) از طریق ترتیبات مجاز خلاقانه انجام می‌دهد. اما این یک قطره در سطل است.»

آنتونیو گوترش خاطرنشان کرد که راه‌اندازی سریع سیستم بانکی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و فعال کردن عملیات بشردوستانه ضروری است.

به گفته او، کارایی بانک مرکزی افغانستان باید حفظ و تقویت شود و مسیری برای آزادسازی مشروط ذخایر ارز خارجی افغانستان نیز مشخص شود.

دبیر کل سازمان ملل گفت: «ما باید برای تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد و جلوگیری از فروپاشی که منجر به فقر، گرسنه‌گی و فقر برای میلیون‌ها نفر می‌شود، اقدامات بیش‌تری انجام دهیم.»

او با اشاره به انتقال ۲۸۰ میلیون دلار از صندوق امانی افغانستان در بانک جهانی گفت که منابع باقی مانده که بیش از ۱.۲ میلیارد دلار است باید برای کمک به مردم افغانستان برای زنده ماندن در زمستان در دست‌رش قرار بگیرد.

با این حال، دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که آماده است تا با کشورهای عضو و دیگران همکاری کند تا سیستم‌های پاسخ‌گویی شود که کمک‌های مالی را به مردم افغانستان که بیش‌ترین نیاز را دارند، برساند و اطمینان حاصل کند که این بودجه‌ها منحرف نمی‌شوند.

دبیر کل سازمان ملل:41 میلیون انسان یک گام با قحطی فاصله دارند

کلیدواژه