جدی 26, 1400 19:05 Asia/Kabul
  • ۹۰ درصد خبرنگاران در افغانستان به اطلاعات دسترسی ندارند
    ۹۰ درصد خبرنگاران در افغانستان به اطلاعات دسترسی ندارند

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، امروز در نشست خبری در کابل، یافته‌های یک نظرسنجی دربارۀ وضعیت دسترسی خبرنگاران افغانستان به اطلاعات در پنج ماه گذشته را منتشرکرد.

به گزارش رادیو دری، بر بنیاد این نظرسنجی، بیش از ۹۰ درصد خبرنگاران در این مدت از دسترسی به اطلاعات محروم‌ بوده‌اند.

مسرور لطفی، مسئول رسانه‌های اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان، رسانه‌های کشور در فقدان چتر حقوقی به سر می‌برند که این مسأله مشکلاتی را در عرصۀ اطلاع‌رسانی به‌وجود آورده است.

لطفی می‌افزاید: « بالاتر از پنج درصد گفته‌اند که آزاد و مستقل هستند، اما نزدیک به ۹۵ درصد گفته‌اند که رسانه‌ها استقلال خود را از دست داده‌اند، در پاسخ به وضیعت فعلی سانسور در رسانه‌‌ها، نزدیک به ۹۰ درصد گفته‌اند که سانسور وجود دارد و بالاتر از ۹۰ درصد هم گفته‌اند که خبرنگاران داخلی و خارجی به اطلاعات دسترسی ندارند.»

یافته‌های این نظرسنجی هم‌چنان نشان می‌دهد که بیش‌ از ۲۰ درصد مسئولان ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ در ولایت‌ها، در روند اطلاع‌رسانی رسانه‌ها مداخله کرده‌اند؛ ۳۰ درصد مسئولان طالبان مانع ضبط برنامه‌ها شده‌اند و نیز ۶۰ درصد شهروندان از مصاحبه‌کردن هراس دارند.

اما بلال کریمی، از معاونان سخنگوی دولت موقت طالبان، یافته‌های این نظرسنجی را رد می‌کند و می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد نشده است.

این نظر سنجی به‌طور آنلاین در سراسر افغانستان با شرکت ۵۰۰ خبرنگار انجام شده است.

نهاد رسانه‌ای افغانستان: ۷۹ درصد خبرنگاران افغانستان بیکار شده‌اند

کلیدواژه