جدی 28, 1400 15:45 Asia/Kabul
  • والی دایکندی: آوارگان این ولایت به خانه های خود برگردند
    والی دایکندی: آوارگان این ولایت به خانه های خود برگردند

والی طالبان در دایکندی گفته است که آوارگان مناطق کندیر ولسوالی گیزاب و تگابدار و ورگ در ولسوالی پاتوی این ولایت می‌توانند به خانه‌های‌شان برگردند.

به گزارش رادیو دری، امین‌‏الله عبید افزود: ملاهبت‌الله آخوندزاده رهبر و دیگر مقام‌های طالبان دستور داده‌اند تا آوارگان دوباره به خانه‌های‌شان برگردند.

عبید تاکید کرد: هیچ کسی حق ندارد مانع بازگشت آوارگان شود در غیر این صورت «به شدت مجازات خواهد شد».

والی طالبان در دایکندی گفته است: هر کس ادعای مالکیت زمین‌های تحت دعوا را دارد به نهادهای عدلی و قضایی مراجعه و ادعایش را از مجرای قانونی پی‌گیری کند.

یک ماه قبل هیأتی مرکب از رئیسان دادگاه‌های استیناف و بَدوی ولایت ارزگان و نماینده‌ اداره محلی دایکندی به‌منظور حل مشکل آوارگان و رسیدگی به اختلافات مِلکی در این مناطق به روستاهای کندیر، تگابدار و ورگ رفته بودند.

این هیأت پس از بررسی، گزارش خود را تدوین و به دادگاه عالی ارائه کرد، اما نتایج آن به‌شکل رسمی تا کنون اعلام نشده است.

اکنون والی طالبان در دایکندی می‌گوید که براساس  فرمان رهبری این گروه، آوارگان باید به مناطق‌شان برگردند و طرفین دعوا اختلافاتشان را از طریق دادگاه‌ها پی‌گیری کنند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در اوایل ماه میزان بیش از ۴۰۰ خانواده از اهالی روستاهای کندیر، تگابدار و ورگ مجبور به کوچ اجباری شدند. این افراد تا کنون در مناطق مختلفی از ولسوالی‌های گیزاب و پاتو منتقل شده و شماری هم به ولایت‌های کابل، هرات و قندهار کوچ کرده‌اند.

کوچ اجباری شیعیان ولایت دایکندی توسط طالبان

کذیب کوچ اجباری شیعیان ولایت دایکندی توسط طالبان

کلیدواژه