کمبود امکانات، درمان مبتلایان به کرونا را در افغانستان متوقف کرده است
(last modified 1400-11-12T08:27:31+00:00 )
دلو 12, 1400 12:57 Asia/Kabul
  • کمبود امکانات، درمان مبتلایان به کرونا را در افغانستان متوقف کرده است
    کمبود امکانات، درمان مبتلایان به کرونا را در افغانستان متوقف کرده است

شمار زیادی از بیمارستان های افغانستان در بحبوحه همه گیری کرونا به دلیل تحریم های اقتصادی، درمان مبتلایان به کووید -19 را متوقف کرده اند.

به گزارش  رادیو دری، در حالی که مردم افغانستان به دلیل وضع تحریم های سنگین و بلوکه شدن دارایی هایش در آمریکا به بهانه به قدرت رسیدن طالبان، روزهای سختی را سپری می کند، آخرین آمار همه گیری کرونا در افغانستان که دیروز  منتشر شد از مرگ 615 تن از مبتلایان در این کشور حکایت داشت.

این در حالی است که وزارت صحت عامه دولت موقت طالبان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: از 16 بیمارستان ویژه مداوای بیماران مبتلا به کرونا فقط 5 بیمارستان از حمایت مالی خارجی برخوردار شده است.

بنا بر بیانیه منتشر شده، پیش از این 38 بیمارستان در افغانستان به درمان مبتلایان به کووید-19 مشغول بود که به دلیل نبود امکانات مادی، تعداد این مراکز درمانی به 16 بیمارستان و هم اکنون به 5 بیمارستان کاهش یافته است.

جاوید هژیر سخنگوی این وزارت گفت: درمان بیماران کرونایی در بیمارستان هایی که از حمایت مالی برخوردار نیستند، متوقف شده است.

با این حال به رغم اعتراضات مردم افغانستان و هشدارهای نهادها و سازمان های بین المللی در مورد فقر و خطر مرگ افغان ها به دلیل گرسنگی، سرما و دسترسی نداشتن به امکانات درمانی، واشنگتن همچنان حاضر نیست ده میلیارد  پول بلوکه شده این کشور را آزاد کند.

صندوق حمایت از  کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز به تازگی اعلام  کرده است: همزمان با افزایش تعداد بیماران حاد تنفسی، بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی افغانستان به  دلیل پرداخت نشدن حقوق کارکنان بهداشتی  و کمبودهای پزشکی و  بهداشتی بسته شده است.

در گزارش یونیسف آمده است: فقط در دسامبر گذشته ۱۳۵ کودک افغان در راه انتقال به مراکز درمانی  و یا  بیمارستان جان  باخته اند.

آمریکا و متحدانش با نظام صحی در افغانستان برخورد سیاسی نکنند

سازمان جهانی بهداشت بیش از ۱۱ هزار نیروی صحی افغانستان را تحت پوشش قرار نمی دهد

کرونا در افغانستان؛ شناسایی ۶۱۵ مبتلای جدید و فوت ۵ نفر

 

 

کلیدواژه