دلو 19, 1400 19:26 Asia/Kabul
  • ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
    ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

سخنگوی حکومت طالبان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ایرانی "سحر افغانستان" از روابط حسنه بین ایران و افغانستان ابراز خرسندی کرد.

به گزارش رادیو دری، سخنگوی طالبان در این مصاحبه موضوع حقابه بین افغانستان و ایران را حل شده دانست و گفت: «در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد جمهوری اسلامی ایران نیز از آب مستفید خواهد شد.»

مجاهد مذاکرات قطر را پیش زمینه ای برای فتح افغانستان به دست طالبان دانست و از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای مسلمان خواست تا "گام جرأت‌مندانه ای" برای به رسمیت شناختن طالبان بردارند و در این زمینه پیش قدم شوند.

وی فشارهای امریکا که بخشی از آن به صورت غیر مستقیم از طرف سازمان ملل اعمال می شود را از مشکلاتی دانست که سد راه به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان شده است.

سخنگوی طالبان در ادامه گفت: «با اینکه حداکثر سفارت خانه های افغانستان با حکومت فعلی در تماس هستند اما تا کنون روابط دیپلماتیک به گونه رسمی آغاز نشده است.»

سخنگوی طالبان همچنین گفت: «نگرانی کشورهای همسایه از بابت قاچاق مواد مخدر از افغانستان  قابل درک است و حکومت افغانستان متعهد به جلوگیری از قاچاق مواد مخدر می باشد اما کشاورزان افغان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و نمی توان بدون فراهم کردن کشت بدیل کشاورزان افغان را از کشت خشخاش منع کرد.»

وی گفت برای توقف کشت خشخاش در افغانستان نیاز به کمک و همکاری جامعه جهانی برای فراهم کردن کشت بدیل به کشاورزان افغان است.

مجاهد با اشاره به اینکه نظام و اردوی کشور با اشتراک بخشی از نیروهای حکومت پیشین در حال شکل گیری است به این موضوع اذعان داشت که طالبان در آینده نیاز به آموزش علوم نظامی کشورهای خارجی پیدا خواهند کرد.

وزارت خارجه ایران: حقابه هیرمند قطعی است

حقابه ایران از هیرمند؛ آزمونی برای طالبان در عمل به معاهدات بین المللی

افزایش کشت خشخاش در افغانستان