معاون سفارت تهران در کابل:هیچ گروهی از افغان‌ها در ایران اجازه ایجاد تشکیلات ندارند
(last modified 1400-11-21T09:43:41+00:00 )
دلو 21, 1400 14:13 Asia/Kabul
  • معاون سفارت تهران در کابل:هیچ گروهی از افغان‌ها در ایران اجازه راه اندازی تشکیلات ندارند
    معاون سفارت تهران در کابل:هیچ گروهی از افغان‌ها در ایران اجازه راه اندازی تشکیلات ندارند

معاون سفارت ایران در کابل سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران را تلاش برای جلوگیری از آشوب و درگیری در افغانستان اعلام و تاکید کرد: تهران به هیچ گروهی از افغان ها اجازه ایجاد تشکیلات منظم را در ایران نمی دهد.

به گزارش رادیو دری؛ سید حسن مرتضوی در گفتگو با رسانه های ایرانی گفته است: بسیاری از رهبران حکومت سابق افغانستان از این کشور خارج و در کشورهای مختلف ساکن شده‌اند و تعدادی از این افراد نیز پس از سقوط حکومت عازم ایران شدند اما با قوت اعلام می‌کنم که هیچ ارتباط منظمی بین این افراد نیست و دفتر و تشکیلاتی ایجاد نشده است.

وی افزود: حضور این افراد یا سفرشان به ایران امری بسیار عادی و معمولی‌ است همچنان که هم‌اکنون ده‌ها نفر از آنها در ترکیه حضور دارند وکار سیاسی هم می‌کنند اما دولت ترکیه اعلام کرده است که اجازه هیچ حرکت جنگ‌طلبانه‌ای را به این افراد نخواهد داد.

معاون سفارت ایران در کابل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعا برای تسهیل برخی گفتگوها میان حکومت سرپرست در افغانستان و برخی افراد و رهبران سابق تلاش خواهد کرد ولی در نهایت حتما تهران در موضوعات داخلی این کشور دخالتی نمی کند و این مردم افغانستان هستند که تصمیم می‌گیرند.

مرتضوی ادامه داد: اما آنچه واضح است این است که مردم افغانستان نیز از جنگ خسته‌اند و هر حرکت و اقدام جنگ‌طلبانه و آشوب‌آور را محکوم می‌کنند و جمهوری اسلامی ایران هم  در کنار ملت افغانستان ایستاده است.

مرتضوی:هر نوع برخورد نامناسب با مهاجران افغان محکوم است

معاون سفارت ایران در کابل همچنین با اشاره به طرح برخی شایعات درباره برخوردهای نامناسب با مهاجران افغان در ایران گفت: ممکن است در جایی با مهاجران افغان برخوردی صورت گرفته باشد که ناشی از خطای فردی است و به شدت هم محکوم است ولی مهاجران افغانستانی می‌دانند که رویه جمهوری اسلامی ایران میزبانی از این عزیزان بوده و هست.

مرتضوی افزود: کار رسانه های غرب و غربی‌ها برهم زدن روابط میان امت اسلامی است و در چند ماه اخیر بارها سعی کردند جمهوری اسلامی را در افغانستان وارد نزاع کنند و هر چه در توان داشتند از دروغ، تهمت و افترا دریغ نکردند اما با هوشیاری هر دو طرف این موضوع با بن‌بست مواجه شد.

وی اظهار کرد: هدف از طرح این شایعات مقابل هم قرار دادن دو ملت ایران و افغانستان  و سرپوش گذاشتن بر برخورد وحشیانه غرب با مهاجران افغانستانی است.

وی تاکید کرد: بدون شک هیچ کشوری در شش ماه گذشته به اندازه جمهوری اسلامی ایران در خدمت ملت عزیز افغانستان نبوده  و خدماتی تا این سطح را ارائه نداده است.

 واکنش وزارت خارجه ایران به فتنه انگیزی در روابط ایران و افغانستان

سفارت تهران در کابل: ایران کنار ملت افغانستان ایستاده است

کلیدواژه