دلو 23, 1400 09:36 Asia/Kabul
  • بایدن تکلیف دارایی های مسدود شده افغانستان در آمریکا را مشخص کرد
    بایدن تکلیف دارایی های مسدود شده افغانستان در آمریکا را مشخص کرد

رئیس جمهوری آمریکا دستور داد نیمی از دارایی های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان در اختیار بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر قرار بگیرد و نیمی از آن برای امور بشردوستانه افغان ها هزینه شود.

به گزارش رادیو دری، «استیو اولاند» (Steve Holland) خبرنگار بخش کاخ سفید رویترز در توئیتی نوشت: بایدن حکم اجرایی را امضا کرد که به موجب آن مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده بانک مرکزی افغانستان به شرط دور ماندن آن از دسترس طالبان، آزاد خواهد شد.

این فرمان از نهادهای مالی آمریکایی می خواهد تا موجبات دسترسی به ۳.۵ میلیارد دلار از دارایی های افغانستان را برای  تسکین نیازهای اولیه  افغان ها تسهیل کنند.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های آمریکا خبر دادند که جو بایدن رئیس جمهوری این کشور قصد دارد نیمی از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را ضبط کند و آن‌را به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر بپردازد.

وجوهی که در ایالات متحده نگهداری می‌شود پس از فروپاشی دولت مرکزی افغانستان در ماه اوت از سوی واشنگتن مسدود شد.

بر اساس اعلام نیویورک تایمز، نیمی از دارایی‌ها شامل ۳ و نیم میلیارد دلار قرار است صرف کمک‌های بشردوستانه در داخل افغانستان شود و نیم دیگر آن به بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر تخصیص خواهد یافت.

آمریکا و متحدانش اواخر اوت سال گذشته  پس از بیست سال حضور نظامی شکست خورده، در حالی از افغانستان عقب نشینی کردند که این لشکرکشی ثمره ای جز گسترش تروریسم، جنگ، خشونت، بی ثباتی و نا امنی و کشتار ده ها هزار نفر از مردم این کشور نداشته است.

آمریکا تا دو هفته دیگر تکلیف دارایی های توقیف شده افغانستان را تعیین می کند

آمریکا برای آزاد سازی دارایی های افغانستان شرط گذاشت

کلیدواژه