دلو 27, 1400 12:03 Asia/Kabul
  • طالبان به دنبال نظامیان سابق افغانستان
    طالبان به دنبال نظامیان سابق افغانستان

خانواده‌های نظامیان سابق و فرماندهان محلی در ولایت بلخ در شمال افغانستان از ادامه بازداشت نظامیان سابق ازسوی طالبان خبر می دهند.

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان دهها نظامی و فرمانده محلی دولت سابق به دست عناصر طالبان به قتل رسیده یا بازداشت شده اند. این موضوع با اعتراض خانواده های نظامیان سابق و نهادهای بین المللی روبرو شده است.

به گزارش رادیودری، خانواده‌ شماری از نظامیان سابق و فرماندهان محلی حکومت پیشین در ولایت بلخ می‌گویند: طالبان هنوز خانه‌های آنان را زیر نظر دارند و به دنبال بازداشت مردان آنهان هستند.

با آنکه طالبان پس از تسلط خود بر کشور عفو عمومی اعلام کرد، اما اکثر نظامیان سابق در ولایت بلخ بدون خانواده خود، افغانستان را ترک کرده اند.

به گفته‌ی این خانواده‌ها، طالبان تمامی عکس و مشخصات فرزندان آنان را دارند و بارها برای بازداشت‌شان اقدام کرده اند. آنها افزوند: طالبان به بهانه‌های مختلف چون داشتن سلاح در خانه، وارد منازل آنان می‌شوند و سپس مردان آنها را می‌برند.

با این حال ذبیح الله نورانی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بلخ ادعای خانواده‌های نظامیان سابق را رد کرده و گفت: هیچ تهدیدی از سوی طالبان متوجه خانواده نظامیان و فرماندهان محلی حکومت پیشین نیست و این ادعاها دروغ است.

این در حالی است که پس از تسلط طالبان و با وجود عفو عمومی و ممنوعیت آزار و اذیت نظامیان سابق، بارها گزارش‌هایی مبنی بر قتل، بازداشت و لت‌وکوب خانواده نظامیان پیشین در کشور به گوش می‌رسد.

هشدار وزیر دفاع طالبان به نظامیان سابق افغانستان

کلیدواژه