دلو 28, 1400 14:20 Asia/Kabul
  • دزدی ثروتمندان از فقیران این بار نه در افسانه ها که در جهان واقعی و در قرن 21 رخ می دهد
    دزدی ثروتمندان از فقیران این بار نه در افسانه ها که در جهان واقعی و در قرن 21 رخ می دهد

برنده جایزه کتاب سال 2008 آمریکا و استاد کالج بروکلین دانشگاه نیویورک مصادره پول افغانستان با هدف مجازات طالبان را سرقت از جیب مردم افغانستان و مجازات دسته جمعی آنان می داند.

به گزارش رادیو دری، مصطفی بیومی نویسنده عرب-آمریکایی در مقاله ای درباره مصادره اموال افغانستان در آمریکا به نفع خانواده قربانیان حادثه یازده سپتامبر نوشت: «این پول امریکایی‌ها نیست این پول متعلق به مردم افغانستان است و باید نزد مردم آن کشور باقی بماند. دلایل اخلاقی و عملی وجود دارند که نشان می‌دهند چرا طرح بایدن باید کنار گذاشته شود.»

بیومی در شرح این دلایل می نویسد: «نخست این که باید پرسید چرا شهروندان عادی افغان که هیچ ارتباطی با حملات ۱۱ سپتامبر ندارند باید پس اندازشان مصادره شود و زندگی‌شان با تصمیم بوروکرات‌ها در واشنگتن مخدوش شده و دچار آسیب بیش‌تری شود؟ گزارش‌ها حاکی از آن است که دارایی‌های افغانستان در بانک مرکزی از وجوه ارزی، ذخایر بانک‌های تجارتی افغانستان و پس‌انداز مردم عادی تشکیل شده است. فارغ از بازخوانی داستانِ چگونگی به وجود آمدن طالبان، همه ما می‌توانیم با این موضوع موافق باشیم که هیچ کس در سال ۱۹۹۶ میلادی در افغانستان برای به قدرت رسیدن آن گروه رای نداد. حال چرا مردم افغانستان باید مسوول اقدامات آن گروه باشند؟»

وی با اشاره به این که هیچ یک از ۱۹ هواپیماربایی که حملات ۱۱ سپتامبر را انجام دادند افغانستانی نبودند می نویسد: «حقیقت این است که مردم افغانستان عمدتا قربانی طالبان و القاعده بوده‌اند و گرفتن پول افغان‌ها برای پرداخت پول به آمریکایی‌های غمگین از اقدامات طالبان چیزی کم‌تر از سرقت از همه افغان‌ها و مجازات دسته جمعی آنان نیست.»

این استاد دانشگاه رفتار آمریکا را "گروگان گیری مالی کشورهای جهان اول" نامیده و می پرسد: «اگر به این نتیجه رسیدیم که خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر مستحق عدالت هستند -که قطعا هم هستند- آیا نباید به دنبال جبران خسارت وارد شده بر قربانیان افغان ناشی از خشونت متحدان امریکا باشیم؟ پیام هرگونه دعوای حقوقی در مورد دعاوی و احکام غیرقانونی که این فرمان اجرایی ظاهرا قرار است به آن رسیدگی کند واضح است: جان آمریکایی‌ها مهم‌تر از جان افغان‌ها است و تراژدی آمریکایی بزرگ‌تر از درد افغانستان است.»

بیومی ضمن تاکید بر مسوولیت بزرگ طالبان در قبال خشونت فوق‌العاده و سرکوب وحشیانه در افغانستان، کمک به آنان برای بازسازی قدرت‌شان را فاجعه بار می داند اما معتقد است: «دزدی پول افغانستان و توزیع آن به نحوی که امریکا صلاح می‌داند عدالت را برقرار نمی کند. این که هر کسی -چه برسد به دولت ایالات متحده- فکر کند که می‌تواند به سادگی پول ملتی دیگر را برداشت کند شوکه کننده است.»

وی صرف پول افغانستان برای کمک‌های بشردوستانه را نیز تصمیم کوته بینانه دولت بایدن می داند و می نویسد: «این اقدام در نهایت ملت افغانستان را بیش از پیش فقیر خواهد کرد و کشورشان را بیش‌تر به سمت تبدیل شدن به سرزمینی تقریبا کاملا وابسته به کمک‌های خارجی سوق خواهد داد. ایالات متحده اساسا با تصمیمات خود بانک مرکزی افغانستان را ورشکسته می‌سازد. اقتصاد ملی نمی‌تواند بدون یک بانک مرکزی و یک سیستم تجاری قابل اعتماد کار کند. اگرچه مقداری ارز خارجی از طریق نهادهایی مانند بانک‌های بین المللی وارد افغانستان می‌شود، اما کافی نیست و تجارت بین المللی در افغانستان تقریبا غیرممکن است.»

نویسنده عرب-آمریکایی در پایان مقاله خود این ایده را که ورشکستگی بانک مرکزی افغانستان باعث گرسنگی طالبان می‌شود ادعایی مضحک می خواند و تاکید می کند: «فرمان اجرایی بایدن ظلم و دزدی است که در قالب صدقه و عدالت جلوه می‌کند و پیش از تحمیل خسارت شدید باید لغو شود.»

اعلام بیزاری ایران از دست درازی آمریکا به دارایی های افغانستان

برداشت غرامت حملات یازده سپتامبر از دارایی های مردم افغانستان کاملا غیر قانونی و ظالمانه است