دلو 30, 1400 10:34 Asia/Kabul
  • اعتراض مردم هرات علیه تصمیم بایدن
    اعتراض مردم هرات علیه تصمیم بایدن

ساکنان شهر هرات افغانستان در اعتراض به توقیف و مصادره دارایی های بانک مرکزی کشورشان توسط رئیس جمهور آمریکا تظاهرات کردند.

آمریکا 15 اوت 2021 (24اسد) بلافاصله پس از ورود نیروهای طالبان به کابل، 9 و نیم میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرد و هفته پیش به تصمیم جو بایدن 3.5 میلیارد دلار از این دارایی ها به نفع قربانیان حمله یازدهم سپتامبر مصادره کرد.

این تصمیم جو بایدن  واکنش تند دولت موقت طالبان را به دنبال داشت. طالبان در واکنش به این تصمیم هشدار داد، اگر امریکا از تصمیم خود منصرف نشود و به اقدامات تحریک‌ آمیز ادامه دهد، این گروه در سیاست خود در قبال واشنگتن بازنگری می کند.

به گزارش رادیودری، مردم هرات روز جمعه با برگزاری تظاهرات خواستار آزاد سازی پول های افغانستان شدند و شعار "بایدن حیا کن پول‌های ما را رها کن" سردادند.

ایمان‌الله یارمل، مسئول برگزاری این تظاهرات ضمن مخالفت با پرداخت غرامت به قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر در آمریکا به اشغال بیست ساله افغانستان توسط نظامیان آمریکایی اشاره کرد و گفت: "این آمریکاست که بابت جنایات‌ جنگی خود در ۲۰ سال گذشته  باید به مردم افغانستان غرامت بپردازد."

تظاهرات کنندگان هراتی از جامعه جهانی و سازمان ملل خواستند با جلوگیری از اجرای تصمیم جو بایدن از مردم افغانستان حمایت کنند.

یارمل افزود: "آمریکا در دوران اشغال تعداد زیادی از مردم افغانستان را کشته و باید جنایت‌ هایش را در افغانستان بپذیرد."

چرا آمریکا پول افغانستان را می‌دزدد؟

دندان تیز کردن وکلا و لابی‌گران آمریکایی برای دارایی‌های افغانستان

کلیدواژه