حوت 03, 1400 08:28 Asia/Kabul
  • راهپیمایی ضد آمریکایی در مرکز افغانستان
    راهپیمایی ضد آمریکایی در مرکز افغانستان

شهروندان معترض در ولایت بامیان با برگزاری راهپیمایی ضد آمریکایی خواستار آزادی پول‌های مصادره شده این کشور شدند.

آمریکا پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان 9.5 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی این کشور را مسدود کرد. کمی بعد و در بحبوحه تشدید بحران اقتصادی افغانستان، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به مصادره 3.5 میلیارد دلار از این پول به نفع قربانیان 11 سپتامبر تصمیم گرفت.

افغان ها که به اعتراف سازمان های بین المللی و بشردوست از گرسنگی در رنج به سر می برند و در بحبوحه شیوع همه گیری کرونا به دلیل کمبود امکانات پزشکی با خطر مرگ روبرو هستند، بارها با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی پول های بلوکه شده اند.

به گزارش رادیو دری، روز دوشنبه معترضان بامیان در شعارهای خود، مصادره دارایی‌های افغانستان توسط آمریکا را زمینه ساز گسترش بی‌سابقه فقر و گرسنگی در این کشور توصیف کردند.

سیدعبدالرازق دانش مسئول اتحادیۀ معلولان بامیان و از برگزارکنندگان این راهپیمایی  گفت: "ساکنان این ولایت و به‌ویژه جامعۀ معلولان و خانواده‌های قربانیان جنگ‌ها از دولت آمریکا می‌خواهند که هرچه سریع تر دارایی‌های افغانستان را آزاد کند."

دانش افزود، مردم اصلی ترین قربانیان وضعیت به وجود آمده در پی مصادره دارایی‌ها در افغانستان هستند.

معترضان در پایان  این راهپیمایی  قطعنامه‌‌ای صادر کردند و از سازمان ملل خواستند آمریکا را وادار به آزادسازی دارایی‌ها افغانستان کند.

در مادۀ سوم این قطعنامه از سازمان‌های امدادرسان و حقوق بشری در وضعیت دشوار کنونی افغانستان درخواست کمک شده است.

با توجه به بی توجهی آمریکا به وضعیت مردم افغانستان و تداوم قطع کمک های اختصاص داده شده به این کشور به بهانه قدرت گرفتن طالبان، دورنمای آینده افغانستان چندان روشن به نظر نمی رسد.

دندان تیز کردن وکلا و لابی‌گران آمریکایی برای دارایی‌های افغانستان

کلیدواژه