حوت 03, 1400 09:19 Asia/Kabul
  • ایجاد کانال کمک های بشردوستانه برای افغانستان از طرف پاکستان
    ایجاد کانال کمک های بشردوستانه برای افغانستان از طرف پاکستان

پاکستان برای ارسال کمک‌ به افغانستان، کانال کمک های بشردوستانه ایجاد کرده است.

پاکستان از آغاز تلاش طالبان برای تسخیر مناطق مختلف افغانستان و سپس کسب قدرت در این کشور در سال2021، از سوی هند به کمک و حمایت از این گروه متهم می شود. این در حالی است که پاکستان نیز رقیب منطقه ای خود یعنی هند را به تلاش برای افزایش نفوذ خود در افغانستان متهم می کند. به هر شکل، بحران اقتصادی افغانستان به دلیل تحریم ها و بلوکه شدن دارایی های بانک مرکزی این کشور توسط آمریکا زندگی افغان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به گفته سازمان های بین المللی جان میلیون ها تن از مردم این کشور را به مخاطره انداخته است. با این وضع، برای مردم افغانستان تامین نیازهای اولیه به ویژه غذا و داروپیش از هر چیز دیگری در اولویت قرار دارد.

در چنین شرایطی شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در دیدار با مدیر یونیسف از تصمیم این کشور برای ایجاد تسهیلاتی به منظور ارسال کمک های بشردوستانه به افغانستان خبر داد.

به گزارش رادیو دری، قریشی در دیدار با با کاترین ام راسل مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بر ضرورت جلوگیری از بحران انسانی و اقتصادی در افغانستان تأکید کرد.

وزیر خارجه پاکستان، بی آن که مستقیما به اقدام آمریکا در مسدود کردن و مصادره دارایی های بانک مرکزی افغانستان اشاره کند، گفت: "تلاش‌ برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بدون بازسازی کانال‌های بانکی افغانستان و خودداری از مسدود کردن دارایی‌های این کشور ثمربخش نخواهد بود."

آمریکا بدون توجه به وضعیت اسفبار افغان ها و تظاهرات گسترده مردم این کشور در اعتراض به بلوکه شدن دارایی های بانک مرکزی افغانستان، حاضر نیست از تصمیم خود صرف نظر کند و پول مردم را به آن ها بازگرداند. از این رو می توان گفت، اقدام واشنگتن، ادامه زندگی بدون کمک های بشردوستانه را برای مردم افغانستان غیرممکن کرده است.

کلیدواژه