حوت 03, 1400 12:28 Asia/Kabul
  • درخواست سازمان عفو بین الملل برای لغو مصادره دارایی‌ های افغانستان
    درخواست سازمان عفو بین الملل برای لغو مصادره دارایی‌ های افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل نیز به جمع منتقدان مسدود شدن دارایی های افغانستان توسط آمریکا ملحق شد و از واشنگتن خواست هر چه سریع تر از مصادره دارایی های افغان ها به نفع قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر خودداری کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در بحبوحه بحران شدید اقتصادی در افغانستان و متعاقبا فقر، گرسنگی و کمبود امکانات پزشکی به دلیل نبود امکانات مالی، به توقیف دارایی های بانک مرکزی این کشور و سپس به مصادره بخشی از این پول برای پرداخت غرامت به قربانیان حادثه 11 سپتامبر تصمیم گرفت. این تصمیم علاوه بر اعتراض مردم افغانستان، انتقادهایی را در سطح بین المللی به دنبال داشته است.

به گزارش رادیو دری، نیز از مخالفت سازمان عفو بین‌الملل با تصمیم اخیر آمریکا درباره دارایی بانک مرکزی افغانستان خبر داد.

بنابر این گزارش، سازمان عفو بین الملل امروز سه شنبه با انتشار بیانیه ای، پرداخت غرامت به قربانیان حادثه 11 سپتامبر از جیب مردم افغانستان  را غیرمنطقی و ناعادلانه خواند و تاکید کرد که این تصمیم باید فورا لغو شود.

در این بیانیه آمده است: "خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر مستحق اجرای عدالت، دریافت غرامت و پاسخگویی هستند، اما پول مورد نظر متعلق به عاملان این حملات شنیع نیست، بلکه دارایی مردم افغانستان است که امروز در گرسنگی به‌سر می‌برند."

به تصمیم بایدن، ۳.۵ میلیارد دلار موجودی افغانستان در آمریکا قرار است به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده می‌شود.

بلوکه شدن مابقی دارایی های مردم افغانستان در یک صندوق امانات نیز یکی دیگر از تصمیمات انتقاد برانگیز رئیس جمهور آمریکاست.

سازمان عفو بین‌الملل از آمریکا خواست، به جای اهداف سیاسی خود در افغانستان، حفظ جان مردم این کشور در اولویت قرار دهد.

این سازمان تاکید کرد: "در حالی که افغانستان به سوی فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه ای در حرکت است، آمریکا باید پیشگیری از مرگ (افغان ها) را در اولویت قرار دهد."

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز چندی پیش بی آن که مستقیما از آمریکا نام ببرد، با اشاره به وضعیت اسفبار مردم افغانستان، تزریق فوری پول به این کشور را امری حیاتی توصیف کرده بود. مردم افغانستان نیز در شهرهای مختلف این کشور، بارها علیه مسدود شدن و مصادره دارایی های کشورشان تظاهرات کرده اند. اما آمریکا حاضر به چشم پوشی از تصمیم خود نیست، از این رو نمی توان در کوتاه مدت و میان مدت، چشم انداز روشنی برای مردم قحطی زده افغانستان متصور شد.

بسیاری از تشکل ها و نهادهای بشردوست و بین المللی از جمله سازمان ملل و صندوق کودکان ملل متحد بارها در مورد احتمال مرگ میلیون ها تن از مردم افغانستان بر اثر سوء تغذیه و بیماری های مختلف به ویژه کرونا هشدارداده اند. مقامات بهداشت و درمان در افغانستان، از نبود امکانات مالی و متعاقبا تعطیلی بیمارستان های ویژه درمان کووید-19 در بحبوحه همه گیری کرونا ابراز نگرانی می کنند.

هشدار عفو بین الملل درباره بحران قریب الوقوع در افغانستان

کلیدواژه