حوت 09, 1400 08:25 Asia/Kabul

حکومت طالبان از خروج اتباع این کشور به خارج از افغانستان جلوگیری می کند.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت طالبان روز یکشنبه اعلام کرد: تا زمانی که اوضاع و شرایط زندگی شهروندان افغان مقیم خارج از کشور بهتر نشود، اجازه نخواهیم داد شهروندان افغان از کشور خارج شوند.

سخنگوی دولت موقت طالبان ،گفت: دولت در قبال حفاظت از افراد مسئولیت دارد به همین دلیل از خروج شهروندان جلوگیری می کنیم.

 

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان همراهی دانشجویان دختر توسط یک محرم  را برای زنانی که برای تحصیل قصد خروج از افغانستان دارند، ضروری خواند.

مجاهد دیروز یکشنبه در یک نشست خبری گفت، همراهی محارم  برای زنان ضروری است و حکومت طالبان تلاش می‌کند، برای دارندگان بورسیه‌ تحصیلی از کشورهای خارج راه‌ حلی پیدا کند.

سخنگوی طالبان همچنین سفر خارجی زنان بدون دلیل موجه را غیرقانونی اعلام کرد.

 

با سرنگونی دولت اشرف غنی و اتخاذ سیاست های سختگیرانه آمریکا و غرب ضد دولت طالبان، شرایط سختی برای شهروندان افغان بوجود آمده است. در چنین شرایطی بسیاری از شهروندان افغان برای رهایی ازوضعیت نامناسب موجود، تصمیم به ترک وطن گرفته اند. 

براساس گزارش روزنامه "نیویورک تایمز"، بیش از یک میلیون تن از شهروندان افغانستان در چند ماه گذشته که طالبان بر مسند قدرت نشسته از مرزهای جنوب غربی به خارج ازجمله ایران مهاجرت کرده‌اند. 

به گفته دیوید منسفیلد، پژوهشگری که موضوع مهاجرت مردم افغانستان را دنبال میکند: میزان مهاجرت به ایران و پاکستان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته چهار برابر افزایش یافته است.

مشکلات اقتصادی و بیکاری به وجود آمده در پی تحولات اخیر در افغانستان از عمده‌ترین دلایل مهاجرت شهروندان افغانستان به خارج از کشور است که البته مشکلات متعددی را برای کشورهای همسایه از جمله ایران به همراه داشته است.

بحران اوکراین؛ نگرانی طالبان از سرنوشت شهروندان افغان

کلیدواژه