معضل کمبود استاد دانشگاه در افغانستان
(last modified 1400-12-09T06:16:04+00:00 )
حوت 09, 1400 10:46 Asia/Kabul
  • معضل کمبود استاد دانشگاه در افغانستان
    معضل کمبود استاد دانشگاه در افغانستان

به دلیل مهاجرت ده ها تن از اساتید دانشگاه های افغانستان، این مراکز آموزشی با کمبود روبرو شده اند.

به دنبال به قدرت رسیدن طالبان در 24 اسد، شماری از شهروندان افغان از جمله اساتید دانشگاه ها از کشور خارج شدند. این روند که همچنان ادامه دارد، افغانستان را با کمبود کارشناسان و نخبگان علمی روبرو کرده است.

مقامات طالبان، خروج بیش از 280 استاد دانشگاه از افغانستان را تایید کرده اند.

به گزارش رادیو دری، با بازگشایی دانشگاه ها در افغانستان، معضل کمبود استاد انتقاد دانشجویان را به دنبال داشته است. هم اکنون این کمبود، طالبان را به جذب و استخدام استاد دانشگاه واداشته است.

اما حرکت وزارت آموزش عالی دولت موقت طالبان  در استخدام استاد دانشگاه نیز انتقاد برانگیز شده است. از نظر دانشجویان و اساتیدی که هنوز در افغانستان هستند، افرادی که قرار است به عنوان کادر علمی در دانشگاه‌ها جذب شوند، از توانایی‌ لازم و تجربه کافی برخوردار نیستند.

محمدراتب کاوه استاد پیشین دانشکده خبرنگاری و ارتباطات جمعی دانشگاه بلخ که چند ماه پیش افغنستان را ترک کرده  است گفت: "استخدام افراد بی‌تجربه به عنوان کادر علمی در دانشگاه‌ها صدمه‌ بزرگ به نظام تحصیلی افغانستان وارد خواهد کرد."

نورآغا شریفی یکی دیگر از اساتید دانشگاه های افغانستان  نیز با اشاره به خروج اساتید خبره از کشور ، آغاز به کار دانشگاه‌های دولتی با استخدام کادر جدید مشکل‌ساز خواند.

طالبان حدود 6 ماه پس از کسب قدرت پس از اصلاحات، به بازگشایی دانشگاه ها مبادرت کرد. پس از این اصلاحات، دانشجویان دختر و پسر به طور جداگانه به تحصیل ادامه می دهند.

کلیدواژه