حوت 09, 1400 11:12 Asia/Kabul
  • انتقاد به تبعات سوء عملیات تصفیوی طالبان در افغانستان
    انتقاد به تبعات سوء عملیات تصفیوی طالبان در افغانستان

انتقادها از عملیات سراسری طالبان در افغانستان با هدف مبارزه با گروه های تبهکار و جرم و جنایت، روز به روز ابعاد گسترده تری به خود می گیرد.

طالبان پس از کسب قدرت در 24 اسد  به افغان ها وعده امنیت بیشتر را داد. این گروه در روزهای پنجشنبه و جمعه جستجوی خانه به خانه در تمامی شهرهای افغانستان را آغاز و  هدف از این عملیات را مبارزه با جرم و جنایت عنوان کرد.

اما عملیات امنیتی نیروهای طالبان در شهرهای افغانستان از جمله کابل انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش رادیو دری، شماری از فعالان جامعه مدنی این اقدام را نقض حریم خصوصی شهروندان و اقدامی برای پاکسازی قومی عنوان می‌کنند.

منتقدان، طالبان را به شکستن در خانه ها متهم کرده اند. 

برخی شهروندان کاپیسا، از نبود مامور زن حین ورود به خانه ها و ایجاد رعب و وحشت در دل خانواده ها در عملیات روز جمعه انتقاد کرده اند.

ساکنان ولایت پروان نیز طالبان را به بدرفتاری و آزار ساکنان خانه ها توسط نیروهای طالبان حین عملیات خانه به خانه متهم کردند. روستاییان ساکن این ولایت، به جمع آوری سلاح های شکاری توسط نیروهای طالبان اعتراض کرده اند.

فعالان جامعه مدنی در ولایت پروان، جستجوی خانه‌به‌خانه توسط طالبان بدون حکم دادگاه ذی صلاح را خلاف اصول حقوقی و اسلامی توصیف کردند.

شفیع مشفق از مسئولان جامعه مدنی پروان گفت: جستجوی خانه به خانه در ولایات شمال کابل از روی کینه و با هدف انتقام از یک قوم خاص انجام گرفته است. این فعال جامعه مدنی به این که چه قومی هدف از انجام این عملیات بوده، اشاره ای نکرد.

این انتقادها در حالی مطرح می شوند که طالبان نسبت به حکومت قبلی خود در دهه نود تغییر رویه داده و پس از کسب قدرت در اوت 2021/ 24 اسد 1400، برای کسب مشروعیت بین المللی تلاش گسترده ای را آغاز کرده است.

مشفق خطاب به طالبان گفت: "اگر در پی کسب مشروعیت ملی و بین‌المللی هستید، به عفو عمومی متعهد باشید، با مردم به خوبی رفتار کنید و به حریم خصوصی آنان تجاوز نکنید."

پایتخت نشینان افغان نیز از عملیات نیروهای طالبان بدون مجوز قانونی انتقاد کردند.

محمدامین احمدی استاد دانشگاه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، "ورود به حریم خصوصی بدون حکم قضایی حتی در مورد اشخاص مظنون نیز مجاز نیست."

پیش تر امرالله صالح معاون سابق اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان هدف طالبان از عملیات جستجوی خانه به خانه را مبارزه با مخالفان دانست.

صالح، عملیات طالبان را شلیک به پیکر مقاومت توصیف کرده و گفته بود، شلیک بیشتر بر پیکر مقاومت، هویتش را بارزتر می‌ کند.

مجاهد: هدف از عملیات تفتیش خانه به خانه تامین امنیت مردم است

کلیدواژه