حوت 09, 1400 12:32 Asia/Kabul
  • ادامه موج مهاجرت مردم افغانستان به ایران
    ادامه موج مهاجرت مردم افغانستان به ایران

روزانه بیش از  ۳ هزار شهروند افغانستان به ایران مهاجرت می کنند.

به گزارش رادیو دری ،مقامات محلی در ولایات هرات و نیمروز، از مهاجرت روزانه بیش از سه  هزار تن از شهروندان افغانستان به ایران، به علت بیکاری خبر دادند.

 مهاجران بیکاری، چالش‌های اقتصادی و نبود دورنمای آینده ای روشن را دلیل ترک کشورشان اعلام کرده اند.

به گفته این مقامات؛ متقاضیان مهاجرت، به صورت قانونی و برای کار به از مرزهای هرات و نیمروز به ایران می‌روند.

همایون همت از مقامات محلی اسلام قلعه در ولایت هرات گفت: "روزانه حدود ۲ تا لی ۲۵۰۰ نفر به طور قانونی به ایران مهاجرت می کنند و در مقابل حدود یک هزار نفر از ایران وارد افغانستان می شوند."

محمد هاشم حنظله از مقامات مرزی طالبان در ولایت نیمروز نیز گفت: "روزانه بین 500 تا یک هزار نفر از مرز این منطقه به  ایران مهاجرت می کنند.

روند مهاجرت از افغانستان با به قدرت رسیدن طالبان تسریع شد. این در حالی است که طالبان بلافاصله پس از کسب قدرت، برای تمامی کارکنان و مقامات دولت سابق عفو عمومی اعلام کرد و کمی بعد از تشکیل دولت موقت، ثابت کرد که در مقایسه با حکومت قبلی اش در دهه نود، رویه ای متفاوت در پیش گرفته است. به هر شکل خروج مردم افغانستان از کشور به ویژه به کشورهای همسایه از جمله ایران ادامه دارد.

افغانستان از ده ها سال پیش درگیر جنگ است و ایران همواره پذیرای مهاجران و پناهجویان افغان بوده است. ایران در بحبوحه تحریم های اقتصادی ناعادلانه غرب به ویژه آمریکا نیز دست رد به سوی پناهجویان افغان نزد.

 چندی پیش آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از ایران و همچنین پاکستان، به دلیل استقبال از پناهجویان افغان قدردانی کرد. 

افزایش بی سابقه مهاجرت شهروندان افغانستانی به ایران

کلیدواژه