حوت 11, 1400 10:11 Asia/Kabul

طی مراسمی از دومین سالروز امضای پیمان دوحه و آغاز اخراج نیروهای خارجی از کشور و پایان اشغال در ولایت هرات با حضور مسئولین محلی و شهروندان این ولایت گرامی داشت به عمل آمد.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری ،مسئولان محلی در ولایت هرات این روز را یکی از افتخارات مردم افغانستان دانستند و تاکید کردند، هدف از برگزاری این مراسم، یادبود از جانفشانی های مردم افغانستان بخاطر نپذیرفتن اسارت و اشغال کشورشان توسط خارجی ها، است.
مولوی نوراحمد اسلام جار والی ولایت هرات در این مراسم گفت: این روز فقط یادآور امضای یک پیمان نیست بلکه شروع فتحی بود که امروز مردم این سرزمین اسلامی در امنیت کامل و آزادی در پرتو ارزش های اسلامی و ملی زندگی میکنند.

 

وی با بیان اینکه امضای این پیمان نشان داد که افغان ها نه تنها در میدان جنگ بلکه در میدان مذاکره و دیپلماسی نیز موفق اند، تصریح کرد: مذاکرات دوحه، بینش جهانی را نسبت به ابر قدرت ها تغییر داد و شعارهای میان تهی از جمله اینکه ابر قدرتی مثل آمریکا هیچ وقت چیزی بنام ترس و شکست را نمی پذیرد، تغییر کرد و جهانیان دیدند که ملت مسلمان افغانستان با نپذیرفتن یوغ استعمار و استثمار آمریکا را نیز از این کشور مجبور به فرار کردند.


والی هرات با اشاره بر اینکه در جریان مذاکرات به همه ثابت شد که غرور کاذب و ظلم پایدار نیست، خاطرنشان کرد: شهروندان افغانستان آگاه باشند که کشورهای مغرض غربی هرگز بخاطر رفاه و آسایش مردم کاری انجام نمیدهند و  از اینکه امنیت در کشور تامین شده است شکرگزار باشند و متحد تر از قبل برای بازسازی افغانستان کمر همت ببندند.
در بخشی از این مراسم مولوی نعیم الحق حقانی رییس اطلاعات و فرهنگ هرات نیز درباره پیروزی مردم افغانستان سخنرانی کرد و بیان داشت که همه مردم در گوشه و کنار کشور در برابر اشغال آمریکا، پا برهنه و شجاعانه دست به دست هم داده و در برابر تجاوز و اشغال مردانه ایستادند .
حقانی اظهار داشت: این مقاومت در برابر بزرگترین ابرقدرت پوشالی جهان به پیروزی رسید و شکست و روسیاهی برای متجاوزان برجای ماند.
رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات با بیان اینکه مردم افغانستان در این پیروزی نقش اساسی را داشتند، گفت: ملت مسلمان افغانستان با شکست آمریکا در این کشور ثابت ساختند که وعده های دروغین این کشورها برای فریب مردم است و حضور نیروهای آنان فقط و فقط بخاطر تامین منافع شان بوده است.
مولوی عزیزالرحمن المهاجر رئیس امر بالمعروف و نهی از منکر دیگر سخنران این مراسم بود، او گفت : افغان ها، هیچ گاهی خواهان جنگ و نابسامانی های اجتماعی نبودند و نخواهند بود.
این مقام محلی طالبان در هرات ضمن بیان اینکه جنگ و ناامنی های افغانستان همه بخاطر جنگ افروزی های کشورهای خارجی است ، تصریح کرد: حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان که هزاران شهید و معلول برجای ماند، زیربناهای اقتصادی کشور ویران شد و ضربات سنگینی بر پیکره فرهنگ و امور اجتماعی مردم وارد شد، جز بدنامی برای کشورهای متجاوز نداشت و پیش بینی میشود که این شکست خفت بار آمریکا و همراهانش در افغانستان سرآغاز اضمحلال ابرقدرت های پوشالی است.
مولوی حیات الله مهاجر شاروال هرات نیز گرامی داشت از چنین روزهای که جزء افتخارات مردم افغانستان است، را وظیفه مسئولان و مردم دانست و تاکید کرد: باید از این چنین روز هایی که شان ، وقار و غیرت مردم این سرزمین را نشان میدهد در تاریخ پر افتخار مردم افغانستان ثبت شود و از آن پاسداری بعمل آید.
 

کلیدواژه