حوت 12, 1400 09:23 Asia/Kabul
  • ایران: آزادسازی دارایی‌های افغانستان نباید مشروط شود
    ایران: آزادسازی دارایی‌های افغانستان نباید مشروط شود

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار کرد: آزادسازی دارایی‌های مسدود شده مردم افغانستان نباید به هیچ وجه سیاسی و مشروط شود.

کشورهای غربی از جمله آمریکا به بهانه های مختلف سرمایه ها و دارایی های افغانستان را بلوکه و در آن تصرف کرده اند.

 به گزارش رادیو دری، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان با اشاره به گزارش اخیر دبیرکل در مورد وضعیت افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین المللی گفت: افغانستان با بحران انسانی فزاینده، رکود اقتصادی بزرگ، نظام های بانکی و مالی فلج کننده و چالش های مربوط به ایجاد دولت فراگیر دست و پنجه نرم می کند.

 

ارشادی با اشاره به خطر وقوع فاجعه انسانی در افغانستان اضافه کرد: بیش از ۲۰ میلیون نفر یا نیمی از جمعیت این کشور هنوز به کمک نیاز دارند و برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی افغانستان باید اقدامات فوری انجام شود.

وی ادامه داد: ما به شدت نگران پیامدهای بالقوه و فاجعه بار این وضعیت بر  امنیت و ثبات منطقه هستیم زیرا فروپاشی اقتصادی-اجتماعی این کشور می تواند  منجر به فقر گسترده و هجوم گسترده مهاجران به کشورهای همسایه می شود که با میزبانی میلیون ها پناهنده  تحت فشار سنگینی قرار دارند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی  به ویژه کشورهای کمک کننده خواست که به مسوولیت های خود در قبال همسایگان افغانستان عمل کنند.

ارشادی با بیان اینکه ایران به شدت نگران فعالیت های تروریستی در افغانستان است افزود: طالبان باید به مبارزه با تروریسم متعهد شوند و اطمینان حاصل کنند که افغانستان دیگر پناهگاه امنی برای گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نیست که نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر منطقه و فراتر از آن مسوول اعمال شنیع تروریستی بوده‌اند.

 سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: جامعه جهانی باید همچنان بر ضرورت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید کند.

وی افزود: ایران به مشورت با همسایگان افغانستان و همچنین شرکای منطقه ای و بین المللی از جمله سازمان ملل ادامه می دهد تا به افغانستان در دستیابی به صلح، امنیت و ثبات درازمدت کمک کند.

ایران باز هم بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرد

هشدار مقام سازمان ملل نسبت به بحران انسانی در افغانستان

همسایگان و سازمان ملل باید کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال کنند

 

کلیدواژه