حوت 12, 1400 12:50 Asia/Kabul
  • کارشناس سیاسی: اقدامات خرابکارانه امریکا افغانستان را تضعیف کرد
    کارشناس سیاسی: اقدامات خرابکارانه امریکا افغانستان را تضعیف کرد

مدیر اندیشکده خانه دیپلماسی در ایران گفت: دو دهه اشغال افغانستان از سوی آمریکا مهمترین عامل عقب ماندگی و تضعیف این کشور مسلمان است.

به گزارش رادیو دری؛ حمیدرضا غلام‌زاده کارشناس مطالعات امریکا و مدیر اندیشکده خانه دیپلماسی در ایران با اشاره به پیامدها و نتایج تفاهم‌نامه دوسال پیش امریکا و طالبان در دوحه قطر افزود: این تفاهم و اقدامات امریکایی‌ها باعث شد تا افغانستان در همه بخش ها تضعیف شود.

غلام‌زاده با بیان این‌که توافق با امریکا همیشه یک چالش برای کشورهای دنیا محسوب می شود افزود: به لحاظ تاریخی، بد قولی و حد شکنی دولت آمریکا به یک مسئله ماندگار تبدیل شده و توافق دوحه نیز عامل مشکلات جدید افغانستان است.

به گفته این کارشناس سیاسی،  امریکا ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت  اما هیچ نتیجه مثبتی را برای مردم افغانستان به ثبت نرساند.

غلام زاده اضافه کرد: با اینکه دو سال از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان می گذرد اما این توافق در نهایت به فروپاشی دولت و ارتش، خروج نیروهای خارجی و سلطه طالبان بر افغانستان منجر شد.

در چنین شرایطی طالبان دو روز پیش در سالروز انعقاد این رویداد از آن به عنوان «روز پرافتخار برای مردم افغانستان» تجلیل کرد.

کارشناس سیاسی: توافق دوحه برای مردم افغانستان فاجعه بار بود

تمجید طالبان از توافقنامه مشاجره برانگیز قطر

 

کلیدواژه