حوت 13, 1400 15:32 Asia/Kabul
  • خون اوکراینی ها از افغان ها قرمزتر است؟
    خون اوکراینی ها از افغان ها قرمزتر است؟

دادگاه لاهه که تنها چند روز پس از آغاز بحران اوکراین تصمیم به بررسی جنایات جنگی گرفته است، ۱۶ سال پس از حمله آمریکا به افغانستان چنین تصمیمی گرفت و در نهایت آمریکایی‌ها را از تحقیقات مستثنی کرد.

به گزارش رادیو دری، دادگاه لاهه تنها چند روز پس از بحران اوکراین و در حالی که این کشور حتی عضو این دادگاه نیست روز پنجشنبه اعلام کرد یک تیم را برای تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی به اوکراین اعزام می‌کند.

این در حالی است که پس از 16 سال از حمله آمریکا به افغانستان و کشتار هزاران غیرنظامی در این کشور،«فاتو بنسودا» دادستان سابق دادگاه لاهه در سال 2017 تصمیم گرفت درباره "ادعاهای مربوط به وقوع جنایات جنگی در  جنگ افغانستان" تحقیق کند.

بنسودا که پیش از آن در گزارشی شکنجه زندانیان افغان به دست نظامیان آمریکایی را تایید کرده بود، اعلام کرد که قرار است در تحقیقاتش جنایات احتمالی نظامیان آمریکایی، نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و نیز طالبان را در سال‌های 2003 تا 2014 بررسی کند.

این تصمیم بنسودا واکنش شدید آمریکا را به همراه داشت که تهدید کرد دادگاه را تحریم، دارایی‌هایش را توقیف و قضات و کارکنانش را در خاک آمریکا دستگیر می‌کند.

در پی تهدیدات آمریکا، دادگاه لاهه عقب‌نشینی کرد و در نهایت اواخر پاییز گذشته «کریم خان» به عنوان دادستان جدید این دادگاه اعلام کرد که تحقیقی درباره جنایات جنگی ارتش آمریکا و سازمان سیا در افغانستان صورت نمی‌گیرد.

دادگاه لاهه با سکوت از کنار جنایات آمریکا در افغانستان گذشت

بروز جنگ اوکراین، موضوع افغانستان را به حاشیه و حتی فراموشی می کشاند

گوترش: جنگ در اوکراین باید متوقف شود

 

کلیدواژه