حوت 15, 1400 16:29 Asia/Kabul
  • روز شنبه 14 حوت 377 تن از محصلان آکادمی پلیس ملی افغانستان فارغ التحصیل شدند
    روز شنبه 14 حوت 377 تن از محصلان آکادمی پلیس ملی افغانستان فارغ التحصیل شدند

عضو پیشین پارلمان افغانستان گفت تشکیل اردوی 350 هزار نفری که طالبان وعده داده به تعامل جهان با این گروه بستگی دارد.

حیات الله عالمی بلخابی عضو پارلمان افغانستان در دوره هفدهم در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری درباره تشکیل نیروی مسلح 350 هزار نفری که مولوی عبدالسلام حنفی معاون رییس حکومت موقت طالبان وعده داده و چگونگی تأمین بودجه مورد نیاز برای اجرای این تصمیم، گفت اجرایی شدن وعده آقای حنفی به تعامل جهان با حکومت طالبان مشروط است.

عالمی بلخابی گفت: «اگر جامعه جهانی با "امارت اسلامی" تعامل کند و آن را به رسمیت بشناسد، پول های منجمد شده افغانستان آزاد شود و همکاری در سطح وسیع صورت بگیرد، طالبان موفق خواهد شد که بودجه مورد نیاز را در بخش انکشافی اعم از پرداخت معاشات و سایر موارد، تامین کند.»

با این حال آقای عالمی بلخابی گفت چندان امیدوار نیست که این تعامل به زودی حاصل شود.

وی گفت: «در شرایط فعلی چندان قابل پیش بینی نیست که چنین اتفاقی بیافتد زیرا عملا می بینیم که در بخش های مختلف، معاش پرداخت نشده و کارمندان چه در بخش های ملکی و چه در بخش های نظامی دچار مشکل هستند.»

عضو پیشین پارلمان افغانستان همچنین درباره ایجاد اعتماد میان دولت طالبان و مردم افغانستان گفت: «اعتماد به زمان نیاز دارد. پلیس فعلی "امارت" پلیس قومی است و پلیس ملی نیست. برخوردها هم برخورد ملی نیست مثلا برخورد پلیس با یک پشتون و یک هزاره بسیار تفاوت دارد.»

حیات الله عالمی بلخابی ابراز امیدواری کرد با گذشت زمان و با تعامل جهانی، پلیس و نیروی مسلح ملی حرفه ای و قدرتمند در افغانستان تشکیل شود و مردم نیز به این نیروها اعتماد کنند.

مولوی عبدالسلام حنفی معاون رئیس حکومت موقت طالبان روز شنبه ۱۴ حوت/ اسفند در مراسم فراغت دانشجویان آکادمی پولیس در کابل گفت طالبان در نظر دارند که به خاطر تأمین امنیت جغرافیایی افغانستان، دفاع از ارزش‌های دینی و تمامیت ارضی کشور نیروهای امنیتی ۳۵۰ هزاری را تشکیل دهند.

عبداالسلام حنفی: نیروهای امنیتی ۳۵۰ هزار نفری تشکیل می‌دهیم

مراسم دانش آموختگی افسران آکادمی پلیس ملی افغانستان در کابل

کلیدواژه