حوت 16, 1400 14:41 Asia/Kabul
  • مذاکره ایران با افغانستان برای تکمیل پروژه ریلی خواف-هرات
    مذاکره ایران با افغانستان برای تکمیل پروژه ریلی خواف-هرات

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن ایران گفت: با توجه به قرار گیری راه آهن خواف-هرات در مسیر کریدور شرق به غرب، این خط‌ آهن می‌تواند احیاگر جاده ابریشم ریلی باشد.

خط  راه آهن هرات - خواف ۲۲۵ کیلومتر طول  دارد  که ۷۷ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلو متر آن در خاک افغانستان است.
این خط راه آهن در چهار بخش ساخته شده ‌است که دو بخش آن در خاک جمهوری سلامی ایران دو بخش دیگر آن در خاک افغانستان قرار دارد و در حال حاضر سه قطعه آن به بهره برداری رسیده و قطعه چهارم که از غوریان تا شهر هرات ادامه می یابد، در ماههای آینده به بهره برداری خواهد رسید.
‌به گزارش رادیو دری، «عباس خطیبی‌» معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌آهن ایران درباره اهمیت پروژه راه‌آهن خواف-هرات و تاثیر آن در ترانزیت بین‌المللی افزود: این خط راه آهن در مسیر کریدور شرق به غرب بوده و چین را از طریق ازبکستان، ‌افغانستان و ایران به سمت ترکیه و اروپا متصل و در کاهش هزینه‌های صادرات و ترانزیت نقش مهمی ایفا ‌می‌کند.


به گفته خطیبی،‌ با توجه به تحولات سیاسی افغانستان و تغییر دولت در این کشور، روند ساخت و تکمیل پروژه مدتی متوقف شد، اما اخیراً مسئولان ایرانی مذاکراتی با افغانستان در این خصوص انجام داده اند و هر دو طرف در صدد احداث این خط آهن به سمت هرات و بهره‌برداری از آن هستند.


بر اساس این گزارش، راه آهن خواف- هرات سالانه ۶ میلیون تُن بار و یک میلیون مسافر را جابجا خواهد کرد و نه تنها تجارت افغانستان با ایران را تقویت می‌کند بلکه اهمیت زیادی برای سایر کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، قرقیزستان، چین و هند دارد.
این مسیر راه آهن بخشی کلیدی از پروژه ۲ میلیارد دلاری کریدور راه آهن پنج کشور (FNRC) است.
طرح کریدور خط‌ آهن پنج کشور احداث یک خط راه آهن عبور کننده از کشورهای چین ، قرقیزستان ، تاجیکستان ، افغانستان و ایران را پیش بینی می کند که با ادامه به ترکیه خواهد رسید.
این خط آهن کشورهای یادشده را نه تنها به یکدیگر بلکه به اروپا متصل خواهد کرد.

خط آهن «خواف- هرات» یکی از مهمترین ظرفیت های برای توسعه تجارت ایران و افغانستان

کلیدواژه