حوت 17, 1400 08:35 Asia/Kabul
  • فعالیت یک میلیون نفر در صنعت قالی بافی افغانستان
    فعالیت یک میلیون نفر در صنعت قالی بافی افغانستان

حدود یک میلیون شهروند افغانستانی بطور مستقیم و غیر مستقیم در صنعت قالی این کشور حضور دارند.

صنعت قالی بافی بعد از کشاورزی در اقتصاد افغانستان در رتبه دوم و بیشترین شاغلان را دارد. این صنعت به دلیل خشکسالی های متمادی و نبود آب برای کشاورزی در میان مردم افغانستان طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

"محمد عمر سیور" معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی افغانستان ، با تشریح وضعیت این بخش، می گوید: نبود اشتغال سبب شده تا شهروندان به صنعت قالی بافی روی بیاورند و حدود یک میلیون زن و مرد در بخش های مختلف تولید و صادرات قالی این کشور فعالیت دارند. وی گفت: این صنعت نسبت به گذشته رشد بیشتری پیدا کرده است.

معاون اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی افغانستان افزود: مسدود شدن دارایی های افغانستان توسط امریکا، ضعف روند بانک‌داری و قاچاق پشم از عمده ترین مشکلات صنعت فرشبافی این کشور است.

سیور گفت: 90 درصد صادرات قالی افغانستان از طریق پاکستان و کشورهای همسایه صورت می گیرد و فقط ۱۰ درصد آن توسط خود افغانستانی ها انجام می شود.

در همین حال، عبدالستار بیگ زاده؛ کارشناس و یکی از پیشکسوتان صنعت قالی افغانستان در شهر مزار شریف گفت: من به تمام تولیدکنندگان قالی در افغانستان توصیه می کنم که مطابق به خواست، ذوق و علاقه مشتریان خارجی قالی تولید کنند؛ چون بافت خودسرانه قالی باعث فروش نرفتن و زیان تولید کنندگان می شود.

افزایش ۲۵ درصدی تولید قالی در افغانستان

کلیدواژه