حوت 21, 1400 09:25 Asia/Kabul
  • متقی در آنتالیا: شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده ایم
    متقی در آنتالیا: شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده ایم

وزیر امور خارجه حکومت طالبان ادعا کرد: این گروه تمام شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده است و باید از سوی جهان به رسمیت شناخته شود.

به گزارش رادیو دری، امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان روز جمعه در حاشیه نشست سه روزه مجمع آنتالیا در ترکیه با تاکید بر به رسمیت شناختن طالبان اعلام کرد: دارایی‌های افغانستان باید آزاد شود و جهان با امارت اسلامی وارد تعامل شود.

نشست مجمع آنتالیا با حضور وزیران خارجه کشورهای جهان و نیز نمایندگان سازمان های جهانی در ترکیه تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

هرچند این نشست درباره جنگ اوکراین و روسیه برگزار شده است اما گفت وگو درباره افغانستان نیز بخشی از این نشست است.

قرار است در این نشست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان درمورد مسایل افغانستان و تعامل جهان با این کشور گفت وگو کند.

هیات طالبان بیش از برگزاری این نشست با مقام‌های قطری و نماینده آمریکا برای افغانستان دیدار کرده است.

ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان گفت: در این دیدار، درمورد مسایل گوناگون از جمله به رسمیت شناختن دولت طالبان، رشد اقتصادی و گسترش روابط سیاسی بحث و تبادل نظر صورت گرفته است.

 از هفت ماه پیش که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته، جامعه جهانی این گروه را به دلیل سیاست های مغایر با موازین بین المللی ازجمله مسائل زنان به رسمیت نشناخته است.

با وجود فشارهای داخلی و خارجی، گروه طالبان همچنان درخصوص کار و تحصیل زنان و تشکیل دولت فراگیر اقدام عملی انجام نداده است.

بررسی تحولات افغانستان در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه

کلیدواژه