حوت 21, 1400 15:59 Asia/Kabul
  • متقی: زمان تشکیل حکومت فراگیر هنوز مشخص نیست
    متقی: زمان تشکیل حکومت فراگیر هنوز مشخص نیست

سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان که برای شرکت در نشست دیپلماسی آنتالیا در ترکیه به سر می‌برد، در رابطه با زمان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان گفت که نمی‌تواند در این زمینه پیش‌گویی کند.

به گزارش رادیو دری، امیرخان متقی در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد زمان تشکیل حکومت فراگیر گفت که اصلاحات در حکومت طالبان صورت گرفته و موجب تکامل تدریجی آن شده است.

او افزوده است: «از هر نگاه باید روی پای خود بایستد. این‌که این فرآیند چه زمانی به انجام خواهد رسید، نمی‌توانم پیش‌گویی کنم.»

امیرخان متقی در این‌ گفت‌وگو درباره‌ی شناسایی دولت طالبان گفته است که این گروه در گام اول با کشورهای همسایه، منطقه، جهان عرب و اسلامی تماس‌های خوبی برقرار کرده است.

در کنار تشکیل حکومت فراگیر، مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق بشر نیز از شروط کشورها و مجامع بین‌المللی برای شناسایی دولت طالبان است.

متقی در ادامه درباره‌ی حقوق زنان گفته است که دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز شده است و «همین‌طور در دیگر بخش‌ها مشکلات حل شده‌اند».

او افزوده است: «برای حل برخی مشکلات دیگر کوشش ادامه دارد، امیدوار هستیم که در آینده‌ی نزدیک کارهای خوب انجام شده و مشکلات حل شود.»

او درباره‌ی پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) گفته است که «آماده‌ی آغاز پروژه‌های بزرگ در افغانستان هستیم».

امیرخان متقی می‌گوید که امریکا و متحدانش نتوانستند جلو فعالیت داعش را در افغانستان بگیرند. او افزود که «امروز فعالیت‌های داعش در افغانستان از بین رفته است.

از هفت ماه پیش که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته، جامعه جهانی این گروه را به دلیل سیاست های مغایر با موازین بین المللی ازجمله مسائل زنان به رسمیت نشناخته است.

با وجود فشارهای داخلی و خارجی، گروه طالبان همچنان درخصوص کار و تحصیل زنان و تشکیل دولت فراگیر اقدام عملی انجام نداده است.

بررسی تحولات افغانستان در مجمع دیپلماسی آنتالیا در ترکیه

کلیدواژه