حوت 23, 1400 08:57 Asia/Kabul
  • شکسته شدن رکورد مهاجرت و آوارگی در افغانستان
    شکسته شدن رکورد مهاجرت و آوارگی در افغانستان

سازمان بین المللی مهاجرت شمار آوارگان داخلی در افغانستان را بیش از پنج میلیون نفر ارزیابی کرده است.

ده ها سال جنگ داخلی و اشغال خارجی، جز مرگ، نابودی زیرساخت ها، آوارگی و  ضربات اقتصادی سنگین بر افغانستان 39 میلیون نفری، ارمغانی برای این کشور نداشته است.

هم اکنون نیز مردم افغانستان از تبعات نابسامانی های نشات گرفته از اشغال 20 ساله کشورشان توسط نظامیان آمریکایی، در رنج به سر می برند و بسیاری از افغان ها جز ترک دیار راه دیگری پیش رو ندارند.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه تلویزیونی طلوع، سازمان بین المللی مهاجرت در گزارشی برای سال جاری در افغانستان، شکسته شدن رکورد مهاجرت و آوارگی را پیش بینی کرده است

به گزارش این سازمان، در حال حاضر بیش از 5 میلیون و 800 هزار نفر آواره در افغانستان وجود دارد.

این سازمان تاکید کرد، از سال 2012 تا 2021،  8 میلیون و 832 هزار و 454 تن از مردم افغانستان از خانه و کاشانه خود آواره شده اند.

 سازمان بین المللی مهاجرت افزود: فقط در سال 2021 و در بحبوحه انتقال قدرت از دولت اشرف غنی رئیس جمهور پیشین افغانستان به گروه طالبان، 1 میلیون و 327 هزار نفر ناگزیر به ترک دیار خود شده اند.

براساس این آمار، در این سال ها، جنگ بیشتر از 4 میلیون و 519 هزار نفر از افغان ها را به مهاجرت از کشورشان وادار کرده است.

فقر و ناامیدی از آینده، اصلی ترین دلیل مهاجرت و آوارگی مردم افغانستان اعلام شده است.

گروه طالبان سال گذشته پس از ماه ها نبرد، ولایات افغانستان را یکی پس از دیگری تصرف کرد و در نهایت در نیمه ماه اوت با ورود نیروهای طالبان به کابل، این گروه حکومت را در دست گرفت. کمی بعد، سازمان های بین المللی که در کنترل کشورهای غربی و در راس آن ها، آمریکا قرار دارند، به بهانه به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان کمک های خود به این کشور را قطع کردند، واشنگتن به مسدود کردن دارایی های این کشور تصمیم گرفت و وضعیت اقتصادی افغان ها وخیم تر از قبل شد.

آوارگی ۳۸۰ هزار افغان در سال ۲۰۲۰ بر اثر جنگ

آوارگی 300 هزار افغان بر اثر جنگ های داخلی

کلیدواژه