حوت 23, 1400 18:56 Asia/Kabul

در پی تحولات اخیر در افغانستان و کاهش توان اقتصادی مردم، کار و بار طبابت سنتی یا یونانی بار دیگر در این کشور رونق یافته است.

به گزارش رادیو دری برون مرزی ایران، با بالا رفتن بهای داروهای شیمیایی و کمیاب شدن بسیاری از این داروها و نیز مهاجرت بسیاری از پزشکان از افغانستان به دیگر کشورها، اکنون شهروندان افغانستانی برای درمان بیماری های خود به طبیبان سنتی و گیاهان دارویی روی آورده اند.

طب سنتی در افغانستان بیشتر به نام طب یونانی شناخته می شود. 

حکیم محمدالله چَکری معاون اتحادیه سراسری طبابت یونانی در افغانستان می گوید: «با تلاش طبیبان سنتی کشور نزدیک به 300 گونه گیاه دارویی در افغانستان شناسایی و ثبت شده است.»

وی می افزاید: «اتحادیه طبابت یونانی از طالبان خواسته است رشته طب یونانی/سنتی را در دانشگاه های پزشکی افغانستان راه اندازی کنند.»

حکیم نصیر احمد احمدی رییس اتحادیه سراسری طبابت یونانی نیز می گوید باید دانش طبیبان سنتی ارزیابی و دانشکده یا موسسه ای نیز برای تدریس طب سنتی در افغانستان راه اندازی شود.

مراجعه به طبیبان سنتی در سال های اخیر در شهرهای بزرگ افغانستان کمرنگ شده است اما در شهرهای کوچک و مناطق روستایی کار و بار این طبابت همچنان رونق دارد.

اکنون با کاهش توان اقتصادی مردم افغانستان و مهاجرت پزشکان، پیش بینی می شود طب سنتی بار دیگر در شهرهای بزرگ افغانستان نیز رونق بگیرد.

راهکار ساده طب سنتی برای در امان ماندن از کرونا

کلیدواژه