حوت 23, 1400 20:25 Asia/Kabul
  • استقبال شهروندان شمال افغانستان از نوروز
    استقبال شهروندان شمال افغانستان از نوروز

شهروندان ساکن "مزار شریف" مرکز ولایت بلخ در شمال افغانستان خود را برای برگزاری آیین های ویژه نوروز آماده می کنند.

مراسم جشن نوروز و جشن تاریخی "گل سرخ"، تجلیل از سال نو و نیایش منتسب به حضرت امام علی علیه السلام در ولایت بلخ به عنوان یک نماد فرهنگی شناخته شده است. برگزاری جشن بزرگ گل سرخ در ایام نوروز در ولایت بلخ قدمت تاریخی دارد.

به گزارش رادیو دری، شهروندان ولایت بلخ و مزار شریف مرکز این ولایت با گذراندن شرایط کرونایی سال گذشته و تحولات اخیر در کشور هنوز هم شوق و شور برگزاری جشن تاریخی گل سرخ و تجلیل از سال جدید خورشیدی را دارند.

ساکنان مزار شریف و ولایات شمالی افغانستان از یک هفته مانده به نوروز سرگرم حضور گسترده در بازارهای این ولایات و خرید و آماده سازی این ایام هستند.

در همین ارتباط "امیرگل نادری" که طی شش ماه گذشته از ولایات شمال کشور به مزار شریف آمده و در این ولایت زندگی می کند، می گوید: نیازهای لازم را برای تجلیل از سال نو و ایام نوروز فراهم کرده است.

یک کسبه در مرکز شهر مزار شریف نیز با بیان اینکه در آستانه نوروز سال جاری خرید و فروش به مقدار سال های گذشته نیست؛ اما خانواده ها ملزومات نوروزی را برای دامادها و عروس ها خریداری می کنند.

سید عبدالله حسینی؛ شهروند دیگر ولایت بلخ هم با اظهار اینکه شرایط پیش آمده در کشور بر رسوم و اعتقادات مردم‌‌ تاثیر گذاشته،‌ می گوید: با این حال مردم با برگزاری جشن سال نو مشکل ندارند.

عطامحمد حمیدی؛ شهروند دیگر نیز با ابراز اینکه مردم شور و شوق و آمادگی جشن نوروز را دارند، می گوید: شروع ایام نوروزی با شکوفه زدن گل ها و سبز شدن درخت‌ها، انسان را وادار به آمادگی ظاهری، مادی و معنوی برای سال جدید می کند.

وی می افزاید: این روزها ساکنان شمال افغانستان در حال زمینه سازی سفرهای کوتاه مدت، رفتن به مناطق ییلاقی برای برگزاری جشن نوروز هستند.

برگزاری نوروز؛ خواست شورای علمای شیعه افغانستان از طالبان

کلیدواژه