حوت 24, 1400 16:38 Asia/Kabul
  • پشتون‌های پاکستان حصارکشی در مرز با افغانستان را محکوم کردند
    پشتون‌های پاکستان حصارکشی در مرز با افغانستان را محکوم کردند

جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در پایان نشست چهار روزه خود، اقدام دولت اسلام آباد را در ایجاد محدودیت های مرزی و حصارکشی در مرز مشترک با افغانستان محکوم کردند.

به گزارش رادیو دری، جرگه قومی پشتون‌های پاکستان در پایان این نشست که در شهر بنو در ایالت خیبر پشتونخواه  برگزار شد در اعلامیه ای 25 ماده‌ای ، حصارکشی یکجانبه اسلام‌آباد در امتداد مرز مورد مناقشه افغانستان-پاکستان را محکوم کردند و از مقامات پاکستان خواستند تا این مرز را برای تاجران باز نگه دارند و و ساکنان دو طرف مرز نیز بتوانند آزادانه و بدون نیاز به اسناد مسافرتی رفت و آمد کنند.

 

اقوام پشتون ساکن در امتداد خط دیورند پیش از این نیز بارها از دولت‌های افغانستان و پاکستان درخواست کرده بودند تا از اعمال محدودیت‌های مرزی بر تردد مردم محلی این مناطق خودداری کنند.

ارتش پاکستان در سال‌های اخیر که روند حصار کشی در امتداد خط دیورند را آغاز کرده است، سبب جدایی خانواده‌های اقوام پشتون در این مناطق شده است.

در بخش دیگری از اعلامیه جرگه قومی پشتون‌های پاکستان همچنین بر ایجاد دولت منتخب از طریق برگزاری لویه جرگه و انتخابات سراسری در افغانستان تاکید شده است.

در این بیانیه تصرف حکومت از طریق زور غیر قانونی دانسته و تصریح شده است که باید در افغانستان از طریق برگزاری انتخابات و لویه جرگه، یک نظام جمهوری مطابق با معیارهای جهانی ایجاد شود.

افغان ها با حصارکشی پاکستانی ها در امتداد خط فرضی دیورند به شدت مخالفند

توماس وست: حکومت طالبان برای تعیین نظام سیاسی، لویه جرگه برگزار کند

کلیدواژه