24 حوت؛ یادآور قیام ملت مسلمان افغانستان علیه نفوذ خارجی
(last modified 1400-12-24T13:46:44+00:00 )
حوت 24, 1400 18:16 Asia/Kabul
  • 24 حوت؛ یادآور قیام ملت مسلمان افغانستان علیه نفوذ خارجی
    24 حوت؛ یادآور قیام ملت مسلمان افغانستان علیه نفوذ خارجی

امروز 24 حوت چهل و سومین سالگرد قیام خونین مردم هرات و سرآغاز مبارزات مردم مسلمان افغانستان برای ثبات، صلح و استقرار حکومتی مستقل از سلطه خارجی است.

به گزارش رادیو دری؛ 24 حوت هر سال مصادف است با قیام خونین مردم هرات  علیه رژیم کمونیستی ترکی که در این قیام خونین بیش از 20 هزار نفر از شهروندان افغانستان از سوی نیروهای دولت وقت به خاک و خون کشیده شدند.

مردم مسلمان افغانستان، که از ظلم دولت کمونیستی این کشور به ستوه آمده بودند با الهام از پیروزی انقلاب اسلامی ایران که به تازگی به پیروزی رسیده بود، در 24 اسفند/حوت سال 1357 علیه رژیم کمونیستی حاکم در شهر هرات دست به قیام زدند.

در این قیام، لشکر 17 هرات و بسیاری از افسران مسلمان ارتش از جمله «محمداسماعیل خان» به یاری مردم شتافتند و شهر به تصرف مردم درآمد.

چند روز پس از سقوط هرات به دست مردم، نیروهای دولتی از زمین و هوا مردم را هدف قرار دادند و هزاران نفر در این قیام به شهادت رسیدند و شهر دوباره به دست نیروهای دولتی اشغال شد.

 در این قیام پنج روزه، نور محمد ترکی رئیس رژیم وابسته به شوروی، از نیروهای هوایی این کشور برای نابودی معترضان بهره گرفت. 

همچنین تشدید اعتراضات گسترده مردمی، سبب شد تا در 6 جدی  سال 1358 چندین هزار از نیروهای ارتش سرخ با تجهیزات جنگی سنگین از جمله  100 دستگاه تانک T-60، جنگنده‌های میگ 21 و 23 و S-U، نفربرهای M-16 و 36 فروند هلیکوپتر جنگی پیشرفته M-I24 خاک افغانستان را اشغال کنند.

با این حال اعزام نظامیان و تجهیزات سبک و سنگین جنگی بیشتر نیز نتوانست بر عقیده و روحیه استعمارستیزی مردم مسلمان افغانستان غلبه کند و  سرانجام ارتش سرخ شوروی با متحمل شدن تلفات 50 هزار نفری و خسارت‌های سنگین مالی پس از 9 سال و 50 روز حضور در این کشور بدون کوچک‌ترین دستاورد نظامی و سیاسی، مجبور به ترک خاک افغانستان شد.

رهبران جهادی افغانستان بر این عقیده‌اند که قیام بیست و چهارم حوت هرات، سرآغاز قیام‌های دیگر در افغانستان و گام نخست فروپاشی شوروی سابق بوده است.

 برگی از تاریخ افغانستان؛ «قیام ۲۴ حوت» افشای صورت حقیقی کمونیسم

کلیدواژه