حوت 25, 1400 08:28 Asia/Kabul
  • افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک جهان
    افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک جهان

افغانستان همچنان همانند سال‌های گذشته بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است.

هم اکنون حدود پنج میلیون نفر درافغانستان یعنی یک ششم جمعیت این کشور به مواد مخدر معتاد هستند که یک میلیون نفر از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

با وجود تعهد طالبان پس از تسلط بر افغانستان درباره تلاش برای جلوگیری از کشت خشخاش و مبارزه با تولید و قاچاق موادمخدر، این کشور همچنان مهمترین مرکز تولید و توزیع مواد مخدر در جهان است. 

به گزارش رادیو دری؛ «شیرعلی فرهاد» رئیس اسبق اداره مبارزه با مواد مخدر در ولایت های جنوبی هلمند، قندهار و فراه با اشاره به ادامه روند روبه رشد تولید تریاک در افغانستان می گوید: مبارزه با مواد مخدر چه در دولت قبل و زمان حضور اشغالگران آمریکایی و چه اکنون که طالبان قدرت را در دست گرفته، هیچ گاه عملی نشده است.

درهمین حال «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان مدعی شد: طالبان در دوره حکومت قبلی خود (۲۰ سال قبل) میزان کشت خشخاش را به صفر رساندند، اما در دو دهه اخیر که افغانستان تحت اشغال بود، میزان کشت خشخاش افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

وی تصریح کرد: در صورتی که جامعه جهانی در زمینه کشت جایگزین با طالبان همکاری کنند ما اطمینان می‌دهیم که برای مبارزه قاطعانه با موادمخدر آماده هستیم و دیگر افغانستان مرکز کشت خشخاش نخواهد شد.

هفت ماه بعد از سخنان سخنگوی طالبان، همچنان هیچ ممانعتی برای کشت خشخاش در افغانستان نیست. کشاورزان در مزرعه‌ای در ولایت فراه نیز می‌گویند طالبان نیز کاری به کار آن‌ها ندارند.

تولید ۸۷ درصد تریاک جهان در افغانستان

کلیدواژه