حوت 25, 1400 18:43 Asia/Kabul
  • علمای افغان اعدام فعالان سیاسی را در عربستان محکوم کردند
    علمای افغان اعدام فعالان سیاسی را در عربستان محکوم کردند

علمای دینی افغانستان اعدام نوجوانان عربستانی به دست رژیم سعودی را به شدت محکوم کردند و این اقدام را خلاف تمام موازین حقوق بشری، کرامت انسانی و شریعت اسلامی خواندند.

به گزارش رادیو دری؛ کمیته فرهنگی و تبلیغی بنیاد سبز علما و متنفذان افغانستان امروز در یک نشست خبری با عنوان «تقبیح تا محکومیت» عملکرد اخیر رژیم آل سعود در صدور و اجرای حکم اعدام جوانان فعال شیعه و سنی مخالف حکومت در قطیف را محکوم کردند.

سیدعبدالناصر یعقوبی رئیس بنیاد سبز علما و متنفذان افغانستان در این نشست گفت: وظیفه همه مسلمانان جهان است که از راه‌های مختلف، امامان جمعه از طریق مساجد، فعالان رسانه‌ای از طریق تلویزیون ها، رادیو‌ها و نشریه‌ها و همچنین جوانان از طریق فضای مجازی، صدای خود را بلند کنند و ندای مظلومیت افرادی را که به جرم حق طلبی یا پیروی از مذهبی خاص یا به هر بهانه دیگر به مسلخ کشیده شده اند به گوش جهانیان برسانند.

وی افزود: عملکرد آل سعود جداً محکوم است و در هیچ دین و آیینی کودک و نوجوان را قصاص نمی‌کنند، در هیچ مذهبی، عقده گشایی و انتقام از کودک روا نیست و چنین اقدامی با هیچ یک از موازین حقوق بشری و هیچ وجدان بیداری هماهنگی ندارد.

رئیس بنیاد سبز علما و متنفذان افغانستان از جوامع بشری و محاکم بین المللی خواست تا عاملان این اقدام را به محکمه ای جهانی بکشانند.

سید جواد هاشمی بلخابی از دیگر سخنرانان این نشست نیز گفت: در حالی که اعدام 41 تن از جوانان منتقد و آزادیخواه قطیف، سخت تکان دهنده بود، اما جامعه جهانی و نهاد‌های حقوق بشری در واکنش به آن هیچ اقدامی انجام نداده اند.

وی هشدار داد: امروز اگر جوانان شیعه و سنی در عربستان سعودی با شمشیر جفا سر بریده می‌شوند و خونشان بر زمین گرم عربستان می‌ریزد عاملان این اقدام باید بدانند که از این خون‌های به ناحق ریخته شده، حرکتی سیل آسا به وجود خواهد آمد که بنیان ظالمان را بر  چیند.

بیانیه پنج نهاد فرهنگی و حقوقی بین‌المللی درباره اعدام های اخیر در عربستان

کلیدواژه