قوس 02, 1395 09:29 Asia/Kabul
  • مسکو: طالبان همچنان یک قدرت سیاسی-نظامی قوی در افغانستان است

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه معتقد است که طالبان یک قدرت سیاسی مسلح قوی است و آمریکا هیچ استراتژی مشخصی درباره افغانستان ندارد.

به گزارش رادیو دری به نقل از ایسنا، زامیر کابلوف، مدیر دپارتمان آسیا در وزارت خارجه روسیه و نماینده رئیس جمهور این کشور در افغانستان گفت: خواه این مساله را قبول کنیم یا خیر، طالبان یک نیروی مسلح سیاسی قوی است اما سوال اینجاست؛ اینکه این گروه همان قدرت 15 سال قبل را دارد یا خیر؟ این را باید از آمریکا پرسید.

وی ادامه داد: اوضاع کنونی در افغانستان نتیجه سیاست های نادرست است اما می توانیم هنوز این مشکلات را حل و فصل کنیم. روسیه کاملا با این درک کلی موافق است که آمریکا هیچ استراتژی مشخصی در افغانستان ندارد و تنها به دنبال حفظ حضور نظامی و سیاسی خود در این کشور است تا بر چین کنترل داشته باشد.

این مقام مسئول وزارت خارجه روسیه گفت: با این دیدگاه موافقم که آمریکا هیچ استراتژی در افغانستان ندارد. آنها یک هدف واحد برای ماندن در افغانستان دارند و آن حفظ حضور نظامی و سیاسی در این کشور برای کنترل بر اوضاع چین است. افغانستان از نظر ژئوپلیتیکی در یک منطقه بسیار مهم واقع شده است.

وی این مساله را تایید کرد که روسیه با طالبان در ارتباط است و گفت: این ارتباط با هدف تضمین امنیت شهروندان و نمایندگان سیاسی روس در افغانستان است.