حمل 04, 1401 10:39 Asia/Kabul
  • از سرگیری ساخت راه آهن خواف - هرات؛ به زودی
    از سرگیری ساخت راه آهن خواف - هرات؛ به زودی

اداره راه آهن دولت موقت طالبان از ادامه ساخت راه آهن خواف-هرات در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد: مسوولان افغان و ایرانی درباره انتقال کالا و مسافر بین دو کشور توافق کرده اند.

به گزارش رادیو دری، «بخت الرحمن شرافت» رئیس اداره راه آهن دولت موقت طالبان گفته است که تکمیل ساخت راه آهن خواف-هرات و بازسازی ایستگاه این خط آهن که در تحولات اخیر تخریب شده بود، به زودی از سرگرفته می‌شود.

شرافت با تاکید بر اولویت فعالیت تجاری از این راه آهن افزود: تاکنون سه بار هیات‌های طالبان و ایران درباره آغاز انتقال کالا و مسافر از طریق این راه آهن دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

خط آهن «خواف-هرات» از مهمترین ظرفیت‌ها برای توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است. 140 کیلومتر از این خط آهن در قطعه ایران ماه قوس 1399 به صورت ویدئو کنفرانسی با حضور اشرف غنی و حسن روحانی روسای جمهوری وقت ایران و افغانستان به بهره برداری رسید، اما تکمیل این طرح پس از تحولات سال 1400 در افغانستان رها شد.

دستور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ابلاغ قانون توافقنامه بین المللی ایران و افغانستان به وزارت راه و شهرسازی این کشور این امید را ایجاد کرده است که سوت قطار در خط ریلی خواف-هرات هر چه زودتر به صدا درآید.

راه‌آهن خواف ــ هرات شامل چهار قطعه است که بخش ایران آن (قطعه یک و دو) در مجموع به‌طول 67 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است.

در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان قرار دارد که قطعه سوم آن به‌طول 72 کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک هرات ادامه می‌یابد و قطعه 4 آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به‌طول 76 کیلومتر است.

خط آهن خواف هرات علاوه بر اینکه  ایران را به خطوط ریلی آسیای مرکزی متصل می کند، زمینه دسترسی افغانستان را به عنوان کشوری که کاملا در خشکی احاطه شده است به دریا‌های آزاد و بازار‌های اروپا فراهم می‌کند.

تحول بزرگ در ترانزیت کالا با راه اندازی راه‌آهن خواف-هرات

توسعه روابط تجاری؛ محور دیدار مسئولان ایران و طالبان

کلیدواژه